Twingly statistik

21 februari 2006

Vad är en tränare?

Fredag, 28 Juli 2000

Nu har jag funderat lite kring det här med att vara tränare i ett lag.

Det har jag aldrig varit, knappt tränat i hela mitt liv.
Jo, nu ljuger jag. Jag var, hör och häpna, med i fotboll i både Saxemara
IF och Kallinge SK. Att jag sedan var totalt oduglig i allt vad idrott
heter är en annan sak.
Berodde på omständigheter som jag inte vill gå in på här. Men så mycket
kan avslöjas, jag blev liksom inte vald bland de första när vi delade
upp lag. Snarare sist och knappt det…
Och, det är märkligt, sånt kommer man ihåg! Banne mig att jag aldrig så
länge jag lever kommer glömma detta! Hoppas att det finns en och annan
som har lite, lite dåligt samvete för det idag. Tyvärr, är det redan för
sent för min del.
Men ni andra: se aldrig till att en och samma person blir vald sist!
Speciellt viktigt om man nu är tränare i ett ungdomslag.

Vilket osökt gör att vi kommer tillbaka där jag började.
Tränare.
Vad är deras arbetsuppgift, egentligen? Se till att alla i laget har bra
flås eller ska han/hon kunna matcha laget?
Som jag ser det verkar vara som om de måste göra båda delarna. Mest se
till att spelarna har ork och bra kondition. Och nu pratar vi
a-lagsnivå. Inget annat.
Jag tycker att en tränare på den nivån ska matcha laget. I hockey är man
ganska bra på det måste jag erkänna. Men i fotboll finns det väldigt få
som vågar göra förändringar. Och jag begriper det ta mig fanken inte.

Att kasta in en ny spelare när det är två minuter kvar av en match är
inget annat än spelförstörande, det är väldigt få spelare som på två
minuter hinner ändra en matchutveckling.
Det dumma i fotboll är att man inte kan köra med flygande byten. I de
flesta andra sporter går detta fint. Men inte i fotboll.
Här måste fotbollen se om sitt hus och ändra på reglerna. Klart att man
måste kunna ha en trupp på 15 man och sedan låta tränaren matcha laget
efter händelserna på plan.
Publiken vill ha spelflyt och inga spelavbrott. Precis som det lag som
är inne i flytet just då.
Då tar motståndarna till ett byte! Spelförstörande så det skriker.
Tempot sjunker igen.

Jag anser att en tränares roll, speciellt i fotboll, ska vara att matcha
laget. Inte se till att spelarna klarar av att springa 2 kilometer på
viss tid osv. Eller springa med koner och låta spelarna finta runt dem.
Fotbollsträningarna är statiska, de suger som man säger. Många i alla
fall. På fotbollsträningar borde man mer analysera spelmönster,
kombinationer och liknande.

Annars tycker jag liksom att fotboll, som kallas för det gröna fältets
schack, snabbt måste kasta bort den klyschan.
Schack är ett av de mest spelande strategispel som finns på denna jord.
Så ni som tycker strategispel på datorn är kul, och tror det är nåt
nytt, kasta er i väggen.
Schack är globalt. Precis som fotboll.
Därför har man dragit dessa paralleller.
Men, ge mig mer matchande och coachande fotbollstränare.

Bort med fegheten!

Inga kommentarer: