Twingly statistik

21 februari 2006

Ursäkta jag svär

Fredag, 21 Maj 2004

Det är ju då själve fan!
Förlåt, man ska inte svära. Men är du läskunnig har du säkert både läst
och hört värre saker.
Å andra sidan tycker jag de kan användas i allvarliga sammanhang.
Och nu är det allvar.

Jag tänker på den händelse som drabbade den unge 18:årige
fotbollsdomaren i länet. Han som fick ta emot handgripligheter efter en
match. Ni har läst om det och hört talas om det, det är jag säker på.
För min del tänker jag inte återberätta den historien.

Men nog är det själve fan att sånt ska behöva inträffa. Har vi så dåliga
ledare ute i klubbarna att dessa inte kan hålla undan för sånt här trams?
I stridens hetta kan det förstås alltid gapas om både det ena och det
andra, men gå lös på folk...nääää...väck med såna personer från idrotten.

Så fort nån öppnar truten och öser ut sin galla över någon person, då är
det alla och ens ansvar att täppa till den halsen. Alltså säga ifrån.
Om sedan nån så mycket som lägger en hand på en annan, då ska denne
aldrig mera ses i såna sammanhang.

Det där tycker jag är enkla grejer. Efter att ha rest runt en del i
Ronneby Kommun på många arenor så kan jag bara säga att det tycks banne
mig inte bli bättre genom åren.
Många föreningar arbetar med att stävja problemet. Men mer måste
tydligen göras.

Problemet är tydligen att ingen ser det som ett problem. För om det är
ett problem, då tar man itu med det. Och ett problem är det. Punkt slut!
Oavsett vilken idrott det handlar om finns dessa avarter.
Åter igen ser jag detta som ett perfekt projekt för SISU. De har ju nyss
startat ett som heter ”Ledarfokus”, gå med i den och lär er nåt.

I Saxemara IF finns sedan en tid tillbaka en samling dokument som heter
”Blå Tråden”. Det är olika former av policys som satts upp, allt från
knattar upp till a-lag, samt ledare i olika befattningar.
Här finns till och med en policy för hur mamma och pappa bäst kan stötta
laget.

Jag gillar dessa dokument. Men de blir ju tyvärr en tråkig
pappersprodukt om man inte vet vad de handlar om. Alla dessa handlingar
kommer vi, i samband med ny layout på webbsidan, publicera. Efter att ha
läst dessa dokument avigt och rätt kan sedan alla som arbetar i Saxemara
IF enkelt svara på vad SIF står för.

Till sist en liten uppmaning bara. Om vi hjälper varandra utanför
idrottsarenorna och tar tag i folk som ser lite smått ilska ut, så
slipper vi massa tjafs.
För att säga ifrån till folk som beter sig olämpligt är faktiskt vår
förbannade skyldighet.

Inga kommentarer: