Twingly statistik

21 februari 2006

Döden är definitiv

Måndag, 14 Februari 2000

Det var det värsta jag sett sedan Arton Senna kraschade!
Jag tänker på den fruktansvärda smällen i Cart-serien som gjorde att
kandensaren Greg Moore omkom.
I full fart kraschade han rakt in i en betongmur. Bilen slogs
fullständigt sönder och samman. Allt blev skrot. Bitarna for flera
hundra meter åt alla håll.
Det enda som såg någorlunda intakt ut var just sittbrunnen med Greg Moore i.

För ett antal år sedan satt jag också klistrad framför rutan och tittade
då på formel 1. Detta i ett lopp där Senna omkom.
Av misstag hade jag då zappat in TV4 istället för Eurosport. TV4 tyckte
"det är nog inte farligt, han rör ju på sig".
I sittbrunnen satt då Senna i närbild, i direktsänding, och hade sina
sista dödsryckningar.
Jag mådde illa. Minst lika mycket över kommentarerna.
Slog snabbt över till Eurosport som hade sansade och kunniga reportrar
på plats. De sa det inte rent ut, men man förstod att Senna knappt
skulle klara sig.
De mådde lika illa som mig och sa det på ett sånt sätt att man kände sig
berörd.

Cart-serien är USA:s egen motsvarighet till formel 1. På Fontana-banan
där Moore omkom är det en så kallad ovalbana. Man kör alltså i en oval,
som är gigantiskt stor och med kraftigt doserad vägbana.
Hastigheten i Cart är nämligen grym, inte minst på just ovalbana. Upp
emot 360 kilometer i timmen! Sug på den, ni...

Trots dessa grymma farter, vare sig det gäller formel 1 eller cart, så
vill jag påstå att sporten är säker. Dödsfall är ovanligt.
Ingen sörjer för det. Bilarnas konstruktion är bra och tål smällar som
inte min gamla Opel kadett -79 pallar för.
Men paradoxalt nog är det bra med olyckor, ej dödsrelaterade, i
motorsporten. Det medför nämligen att det blir säkrare fordon på våra vägar.
Utvecklingsarbetet sker nämligen i motorsporten. Och allt blir säkrare.
Både våra vanliga bilar och motorsportens fordon.

Dess värre kan man dock aldrig göra motorfordon "idiotsäkra". Moore är
ett tydligt bevis på detta. Han dog mestadels av de inre skador han
ådragit sig.
Den kraftiga inbromsningen in i betongväggen gjorde att hans inre organ
mer eller mindre sprängdes sönder.

Visst fan är det otäckt och hemskt. Men det är den bittra sanningen.
Våra personbilar har inte ens hälften så bra skydd som dessa bilar.
Så tänk på det i vinter, ta´t lugnt, ring och säg att du kommer hem två
minuter senare. Hellre det än inte alls. Det sista alternativet är
nämligen definitivt...

Inga kommentarer: