Twingly statistik

21 februari 2006

Rolig fotboll

Torsdag, 19 Juli 2001

Vore jag fotbollstränare idag skulle jag vara orolig. Okej, inte på
någon lägre nivå, kanske. Men tänker om man arbetar i den yttersta eliten.
Vad jag syftar på i dessa lite diffusa termer är Hammarbys tveklösa nej
till att förlänga Sören Cratz kontrakt.
Han har tagit upp Bajen till ett topplag i den högsta
fotbollsdivisionen. Men det räcker inte!
Istället sitter en kommitté och säger att nu ska det spelas ”rolig fotboll”.
Vad är rolig fotboll? Ska vi ha clowner som springer runt och jagar boll
och spelare? Gärna med en röd lösnäsa…

Skämt åsido, jag är lite kluven till detta. Mest tänker jag på hur
tillsättandet av tränare går till. Resultat räcker alltså inte enbart.
Under många år har jag likt en envis papegoja hävdat att idrott, i
synnerhet fotboll, är underhållning.
Men de orden har man snabbt fått äta upp av spelare, ledare och tränare.
”Det viktiga är att vinna och få tre poäng, hur man tar poängen syns
inte i tabellen”, hävdar de.
Sant. Fast om nu Hammarby säger att det ska spelas en roligare fotboll,
och verkligen satsar på just det, gör de fel då?

Nä, säger jag. Det är sällan som jag kan hålla med fotbollsoraklet Billy
Ohlsson i sina kommentarer men just uttalandet som sas i Aftonbladet
18/7 är en lysande devis:
”De spelare som kommer till oss ska vilja spela med Bajen. Spela med
hjärtat och vilja underhålla publiken på Söderstadion. De ska våga köra
en motspelare och ta sig igenom på egen hand, säger Billy Ohlsson”.
Jag jublar och bubblar av lycka. Äntligen en klubb som sätter publiken i
främre rummet. För underhållning är just vad publiken vill ha. Och att
spela inför tomma läktare gör ingen klubb rik.
Tror inte heller att det är en slump att just Hammarby har en av landets
färgstarkaste klackar.

Nu vill jag se fler liknande beslut. Fotbollen, såsom många andra
idrotter, behöver nytänkande. Hammarbys strategi är verkligen rolig. Jag
hoppas att det slår väl ut och blir en ny trend.

Vidare noterar jag att landslagets Olof Mellberg, tillika ett SIF-fan,
nu sålts för 85 miljoner. Ett par miljoner mer alltså än Zlatan såldes för.
Frågan är hur länge denna rekordnotering står sig. Troligen månaden ut,
sen kommer nya svindlande belopp.
Och ingen gick väl miste om Mats Sundins jätteklipp i NHL-laget Toronto.
Han kommer tjäna mer pengar på en dag än vad en fabriksarbetare drar
ihop under ett helt år.
Orättvist? Förfärligt? Nä, det handlar om stora företag som drar in
pengarna.
Här är det ingen som behöver satsa på tombola eller sälja bingo-lotter
för att rädda ekonomin.

Det var allt. Nu ska jag lämna in tomburkar, 50 öre styck. Har två
säckar fulla som samlats. Det är mina blivande pensionspengar som läggs
på hög. Något som vare sig Olof Mellberg eller Mats Sundin behöver bry
sig om.

Inga kommentarer: