Twingly statistik

21 februari 2006

Ge mig en Brunte

Måndag, 11 Oktober 1999
Det är mycket jag inte begriper. Är jag den första att erkänna.
Hästsport är otroligt stort. Sporten finns i mängder av varianter från dressyr och hopp till trav bland annat.

Unga tjejer lockas till de stora djuren allt medan grabbarna tar avstånd från dem. Men med åren växer grabbarna upp till män. Och då är dessa havreätande djur plötsligt på var mans tunga.
Ja, inte som hamburgare.

Jag menar mer att det snackas om dem. Och det är nu det blir konstigt. Dessa märkliga namn. Jag blir förvirrad.
Ta som exempel namnet Super Dirt.
Jo, en travare heter så.
Eller den språkliga varianten Kapten Hornline, eller vad sägs om Candle Lights.

Tacka tusan för att dessa hästar skäms ibland. Vem vill ha ett så pervest namn?
När man döper människor är det inte fritt fram, men med djuren kan man sätta vilket namn som helst.
Personligen tycker jag en del namn är rent ut sagt åt helsike. De värsta har jag inte tagit med.

Det roliga är att ingen tycks bry sig. Män med fullspäckade plånböcker springer runt på landets travbanor och diskuterar kanske om Spader Madame är i rätt slag för kvällen. Är hon i vinnarhålet, månne...
Herregud, låter ju som om de skulle besöka nåt annat än en travbana. Visst har jag också satsat en del pengar på denna sport. Men aldrig säger aldrig vunnit några stora pengar.

Jag är inte förbannad eller bitter över det. Däremot brukade jag tippa på just hästar med konstiga namn. Till förtret hos ”förstå-sig-påare”, givetvis.
Ibland blev det och annan lång näsa när tusenlappen trilla in.
Kul, som bara den. Ta det inte som ett experttips men gör så någon gång när det är din tur att tippa veckans omgång av V75 i tippgänget.

Märkligt är också att unga tjejer snappar upp hästintresset långt innan killarna. Men sedan tar männen över på arenan fullständigt. De knasiga namnen finns förstås där hela tiden. Och inte kan man skylla unga tjejer för att hitta på dessa tokiga namn.

Jag vill ha en Brunte med i V75. Det är ett hästnamn. Inte Juice Fruit eller Don’t Be Cruel. Tacka tusan för att de aldrig vinner.
Brunte vinner i längden.

Inga kommentarer: