Twingly statistik

21 februari 2006

Huliganer

Torsdag, 18 Maj 2000

Uefa-cupfinalen blev våldsam. Inte på fotbollsplanen. Utanför var det
kravaller i Köpenhamn.
Nu reser man åter frågor om det är fotbollsklubbarnas ansvar se till att
fans håller sig lugna.
Jag tycker banne mig det!
Det är inte meningen att skattepengar för flera miljoner ska gå till
sånt här. Sedan kan jag bara konstatera att England är det land idag som
tagit huliganer på mest allvar.
Den danska polisen gick inte speciellt hårt fram när fans från England
och Turkiet drabbade samman.
I England hade man buntat ihop dem direkt!
Så ska det vara.

Rapporterna i media är entydiga. Det gick lite väl häftigt till på stan.
Men på arenan var det lugnt och fridsamt. Publiken sjöng och trivdes.
Var förmodligen också här som de riktiga fansen fanns också.
Man kan inte annat än bli förbaskad över att sånt här får inträffa.
Ingen kommer ihåg att turkarna vann på straffar i finalen.
Bara att det var ett blodbad på Rådhusplatsen i Köpenhamn.

Bilder på folk som slår och sparkar, med tillhygge och utan, skallar som
blöder, människor som ligger med händerna i bojor.
Inte var det en vacker syn, precis.
Detta kommer i en tid när man tror att det skulle vara glömt.
Uefa-cupfinalen säger att man inte får glömma sin historia.
Sist Turkiet och England hamnade i trubbel slutade det med dödsfall!

Snart har vi EM i fotboll också. Mängder av fans ska samlas och
förhoppningsvis hylla sina lag.
Jag tror det blir allt annat än sång och jubelfest. Finns liksom en
grogrund till att det kan bli allt annat än det.
Hoppas innerligt jag har fel på den punkten.
Frågan är hur man ska hantera problemet.

Någon som har en bra lösning?
Hör av er till mig eller direkt till Uefa-presidenten Lennart Johansson.
Jag ska med varm hand maila över lösningar till honom.

Inga kommentarer: