Twingly statistik

21 februari 2006

EM-feber

Fredag, 9 Juni 2000

EM är här nu!

Efter mycket i media är det äntligen dags att börja spela. Skönt tycker jag.
Så här upp-piskad stämning inför ett fotbolls-EM har jag nog aldrig
varit med om.
I sig är det kanske inte så konstigt.

Detta är nämligen för första gången som Sverige lyckats ta sig till
slutspel av egen kraft. Visst, man spelade med redan 1992, men då var
Sverige värdland och fick en gratisplats.
Åtta år senare är det annorlunda. Nu är vi med. Men vi kommer nog inte
så långt är jag rädd för.

Detta, det elfte EM-slutspelet, är mer än stentufft. Vilka som vinner
återkommer jag till senare.
Men först en titt i backspegeln om EM och dess utveckling.
När EM startade 1960 var det endast 17 nationer med varav fyra i
slutspelet! EM bojkottades av många nationer, där ibland Sverige. I år
deltog 48 nationer och 16 är med i slutspelet. Tufft så det förslår med
andra ord…

Öststaterna dominerar i inledningen av de första EM-slutspelen.
I det fjärde EM:et kom så Gerd Muller och hans Västtyskland i gång. Året
är 1972, han petar in 11 mål av landets 18 möjliga. Tro fanken man ville
vara han på planen! Han är min kung genom de EM som spelats.
Västtyskland dominerade kraftigt i Europa under 70-talet. Man vann bland
annat VM på hemmaplan under 1974.

Om EM kan sägas mycket. Men det som kan bevisas är att det aldrig varit
ett enda land som dominerat genom alla åren. Vilka kommer egentligen
ihåg att ett land som Tjeckoslovakien vann EM 1976?

Danmark 1992 tog dock alla med storm till sitt hjärta. Laget halkade in
på ett bananskal eftersom Jugoslavien stoppades i slutspelet genom
sanktioner. Danskarna gjorde det ingen trodde var möjligt.

I år tror jag banne mig att det dags för någon annan nation att göra
liknande.
Jag skulle inte bli förvånad om vare sig Turkiet eller Norge tog hem
hela klabbet!
Vet att jag sticker ut hakan som tror så.

Vågar du sätta emot? I så fall, vilket lag vinner? Det är den stora frågan.

Inga kommentarer: