Twingly statistik

21 februari 2006

Offensiv ger glädje

Fredag, 28 April 2000

Jag älskar att bläddra i lexicon.
Därför var jag en av de första som redan 1986 antecknade mig för
NE(Nationalecyklopedin). Detta minst sagt tungvrickande 20 band stora
lexicon är magnifikt.
Är det något man vill veta är det bara att slå upp.

För en tid sedan satte jag mig och läste om fotboll. Det var intressant.
Jag citerar ett par rader som handlar om taktik:
”Fotboll var ursprungligen ett spel där det främst gällde att göra mål,
efter hand har allt flera spelsystem utvecklats för att förhindra att
mål görs.”

Visst är det i sanning kul läsning? Vidare konstaterar man i NE att
antalet anfallare har blivit färre till förmån för fler försvarsspelare.
Där av drar man denna slutsaten, att spelet gått från sin grund som
består i att göra mål, numera bara att förhindra sina motståndare.

Det må vara hur det vill med det. Men helt klart är att i fotbollens
vagga gjordes otroligt fler mål än idag. Då var taktiken 1-1-8!!
Man spelade med en back, en halvback/mittfältare och åtta forwardar.
Vilken tränare skulle vilja börja med det idag?
Det hade allt varit kul se två lag mötas i ett sånt spelsystem. Varför
inte arrangera en match under uppehållet i sommar och se hur det är?

1-1-8 spelade man under 1870-talet. 20 år senare hade det utvecklats
till 2-3-5.
Idag är det egentligen bara två spelsystem som gäller, nämligen 4-4-2
och 3-5-2. Där man kan säga att den första varianten är typiskt svensk.

Den är nämligen mycket fysisk krävande och spelarna får verkligen
springa över enorma ytor. Kamp och åter kamp speglar ett sånt system.
Man talar mycket om den kollektiva insatsen i det här spelet.
3-5-2 ger mer utrymme för spelarnas individuella skicklighet. Systemet
är inte så gammalt som man tror.

Västtyskland gjorde en tråkig figur i VM 1990 med hjälp av detta system.
Fast vem kommer ihåg det? Tyskarna vann VM. Det är ju det enda som räknas.

Hur ser då nästa spelsystem ut? 2-6-2? 7-1-2?
Ja, snarare det senare om man ska tro NE. Det gäller ju att förhindra
motståndarna från att göra mål mer än att tillverka dem själv.
Personligen ser jag hellre en fotbollsmatch som slutar 4-3 än 1-0. Om
alla lag börjar slå vakt om defensiven och det ger måltorka framåt, ja,
då kommer ingen att gilla fotboll.

Inte de som betalar för att se den, i alla fall. Och det är de som ser
till att spelarna kan ha sina löner. Så underhåll mig med många mål och
en offensivt lagd fotboll.

Detta sagt i tider när det svenska fotbollslandslaget sågas ordentligt
efter sin 1-0-seger mot Danmark. Och jo, jag såg också matchen. Helt
bedrövlig fotboll. Mina pengar fick då de inte…

Inga kommentarer: