Twingly statistik

21 februari 2006

Straff att inte tjafsa

Lördag, 20 November 1999

Läste för lite sedan att tidningen Aftonbladet ringt upp hockeyförbundets ordförande Rickard Fagerlund. De frågade honom om han är sjuk. Va? sa Fagerlund. Reportern menade att det inte blåst nåt kring ishockeyn. Det kommer säkert, utlovade Fagerlund med ett leende.

Ja, i hockeyns värld är det alltid debatt. Är det inte självaste basen så är det spelare, tränare eller klubbdirektörer som för en debatt med ett högt tonläge.Det är mycket bra, sånt utvecklar sporten.

I fotbollens värld upplever jag det vara trögt av bara den. Sirap rinner som vatten vid en jämförelse. I höstas klubbades igenom att ändra fotbollens seriesystem. Var fördes den debatten? Fick spelare, tränare och de som det verkligen berör – spelarna - uttala sig?
Eller är även detta en typisk skrivbordsprodukt?
Ja, jag fattar det bara inte.

Kanske seriesystemet i sig var så krångligt att förklara och sätta sig in i att ingen orka bry sig?Nä. Men vad är då sanningen?
Förmodligen att fotbollen inte ville ha nåt tjafs, debatt.
De hade på högre ort bestämt sig för att detta ska genomföras i hela landet. Punkt slut.
Låter lite av diktaturfasoner.
Nu säger jag inte att det är så. Men jag blir allvarligt skakad när ingen debatt alls sker innan beslut tas. Sedan kvittar det på vilken nivå.
Det är liksom så dags att vara alert samma kväll ett beslut ska klubbas, då är det för sent.

Jag vill uppmana alla, vilken sport det än gäller, att vara drivande och kritiska. Lämna in förslag till era förbund. Visa att ni vill vara med och påverka, inte minst ta del av de förändringar som ofta beslutas över skallarna på de som ska utöva dem.

Om man för debatt, liten som stor, kommer det inte anses som nåt fult.
Jo, de som styr och ställer tar det förstås som ett hot.
Men är det en bra ledare ser denne det som nåt positivt. En sak kan jag försäkra: det är inte de stillatigande nickedockorna på möten som gör att en utveckling går framåt.
Kom ihåg det!

På tal om regeländringar. I hockeyn ska det numera vara straffar efter fem minuters sudden för att fälla ett avgörande mellan lag. 18 straffar tog det innan Leksand och Modo var klara.
Parodi, skriker nu tränarkåren. De fick inte säga sitt innan besluten fattades. Nästa år lär det inte bli några straffar.

Mitt förslag är att vända på steken. Börja med straffar, ta lite sudden, spela sedan matchen. Kan inte tänka mig att den skulle sluta oavgjort.
Och skulle den det får den väl sluta oavgjort.

Inga kommentarer: