Twingly statistik

21 februari 2006

Media vs sport = oavgjort

Lördag, 26 Juli 2003

Inte utan att man sitter och börjar bli lite trött. Det är semester och
det är varmt och skönt.
Men det är inte det som tröttar min lilla hjärna.
Utan idrottsstjärnor som plötsligt får lite mothugg, måste skylla på
massa konstiga saker.
I sim-VM tyckte ju divan Alshammar att det var medias fel. Det var de
som hade satt upp ett för hårt tryck. Jaså, säger jag bara. Det är väl
ändå inte journalisterna som ska simma in medaljerna, eller?

I dagens Aftonbladet (26/7-03), läser jag om fotbollspelaren Tobias Grahn.
Han menar att det som skrivits och sagts om honom bara stämmer till 20
procent.
Tobias menar också att de norska mediderna skulle ha ett intresse av att
skapa en konflikt i klubben Vålerengen….

Man tar sig för pannan, torkar svetten. Och hoppas att det bara är
uttalande av människor som lider av någon form av vätskebrist.
Media har givetvis en mycket stor roll i vad som händer inom sportens
värld. Men att det skulle gå så långt att journalister är ute på någon
form av häxjakt, det tror jag ändå är att ta i.
Däremot är det ju enkelt och befriande att skylla på någon/något annat.
För inte kan det väl vara mitt fel?

Nä, sport och media hör samman. Inget tu tal om det. Båda lever i
symbios med varandra, med andra ord är de lika beroende av vad som
händer på respektive sida.
Detta vet de flesta inom branschen. Idrottare utnyttjar detta också. Det
har hänt mer än en gång att jag blivit uppringd av spelare som sagt att
de ska byta klubb.
Men eftersom de legat i fejd om pengar så har man gått ut med andra
uppgifter till mig, sagt att ytterligare klubbar också varit intresserade.
På det viset har jag varit delaktig i att trissa upp ett pris på en
spelare…hepp!
Och ni alla skulle bli minst sagt förvånade över hur vanligt detta var.
Om jag avslöjade dessa namn vet jag att många av er skulle omvärdera en
och annan idrottsprofil….

Nog talat om det tjafset. Nu över till ett ämne som under alla år
intresserat mig enormt. Nämligen doping.
Jag tänker på Djurgårdens hockeyspelare, Patrik Nilsson, som ertappades
med ämnet nandrolon i kroppen efter att ha käkat kosttillskott.
Ämnet är med på dopinglistan och är mycket välkänt inom idrottsvärlden.
Det är med andra ord anabola steroider vi pratar om.
I två år blir nu den elitspelande hockeyliraren avstängd i Sverige. Men
i NHL kan han spela när som helst.
Där har man liksom en helt annan syn på detta med kosttillskott och doping.

Frågan man ställer sig är hur det ser ut på lokal nivå, oavsett idrott.
Jag är mer än övertygad om att, om inte du själv, så känner du någon som
”spätt” på sin muskelmassa med hjälp av mystiska preparat.
Eller hur?

"Att fela är mänskligt, att skylla på andra är politik".
Har någon klok sagt, det var dock inte jag.

Inga kommentarer: