Twingly statistik

9 mars 2010

Obegripligt värre

Försvaret går igenom det ena stålbadet efter det andra.
Nu ska ånyo en flottilj tas bort.

Vi har idag två, alltså där man praktiskt också flyger. Det är Kallinge, F17 och Luleå F21.
F7 Såtenäs är en ren utbildningsplats.

F1 Hässlö/Västerås
F2 Hägernäs
F3 Malmen/Linköping
F4 Frösön/Östersund
F5 Ljunbyhed
F6 Karlsborg
F7 Såtenäs
F8 Barkarby
F9 Säve
F10 Barkåkra/Ängelholm (Bulltofta/Malmö)
F11 Skavsta/Nyköping
F12 Kalmar
F13 Bråvalla/Norrköping
F14 Halmstad
F15 Söderhamn
F16 Ärna/Uppsala
F17 Kallinge/Ronneby
F18 Tullinge
F19 Finland (1940)
F20 Ärna/Uppsala
F21 Kallax/Luleå
F22 Kamina/Kongo (1961-63)

Så här har det sett ut. Alltså historiskt sett. Kanske jag har nåt fel på namnen, men i stort sett är det så.

F7, F17 och F21 återstår.
Om man nu ska lägga ner ytterligare en flottilj så har vi ingenting kvar. Detta samtidigt som man försöker sälja Jas Gripen.
Den ekvationen får inte jag ihop.

Om vi inte ens själva tycks tro på flygplanen, hur ska då andra länder göra det?
Nä, allt är givetvis planerat in i minsta detalj.
Nato ska komma oss allt närmare. Trots att ingen frågat svenska folket i frågan.
Snart är vi med i Nato, vare sig vi vill eller ej.

När jag läser om försvaret så läser jag också att hemvärnet kommer bantas ytterligare.
Gör om hemvärnet!
Modernisera om skiten nu!
Tycker jag.

Vi behöver ett hemvärn som ställer upp när vi drabbas av kriser. Det kan vara som i vinter transportproblem, eller vad som helst.
Men "gubbarna" behöver inte utrustas som om de skulle vara med i ett krig.
Modernisera och fixa om lite så vi kan ta hand om våra egna kriser också. Inte bara fokusera på andra länders.

När det gäller yrkesarmé har jag sagt att det är en farlig väg att gå.
Det gäller fortfarande.
Inget idag av allt som sagts till yrkesarméns försvar har gjort att jag ändrat uppfattning.

Tvärtom!
Försvarspolitiken är just nu urusel.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller fullständigt med dig i analysen.

/Soldat-ämne