Twingly statistik

22 mars 2010

Ännu en meningslös produkt

När flaskdebatten, dvs vanligt vatten tappat på flaska, rasade som mest, skrattade jag och mina vänner.
Vi begrep över huvudtaget inte varför man köpte det.

Själv bor jag i en stad som nästan vann en tävling om Sveriges bästa kranvatten. Detta innebär globalt sett att jag bor i en stad som het ett av världens bästa kranvatten!

Det borde vara omöjligt att sälja vatten på flaska i en sån stad. Nähä, då!
Idioterna går på det.

Sen kom miljödebatten upp om flaskvatten. Stor miljöpåverkan som var negativ, hette det.
Då minskade försäljningen lite.
Sånt kan ju inte bryggerinäringen tåla. SÅ de lät några ta fram lite siffror som visade att flaskvatten hade ringa, eller möjligen, ytterst lite miljöpåverkan som var negativ.

Mina vänner och jag skrattade. Vi kunde själva räkna ut att vatten som köps på en flaska rimligen har större negativ miljöpåverkan än det kranvatten man dricker.
Nu satt vi och väntade på att någon skulle plocka upp tråden och bevisa för bryggerinäringen hur det ligger till.
Vi väntar fortfarande...

Sen spånade vi över ett par öl en lördagskväll över nästa stora grej att sälja.
- Luft, sa jag.
- Hö, hö, sa vännerna. De skrattade alltså, inte sälja hö.

Sedan ett tag tillbaka finns nu syre på burk. Det är bra för den som motionerar, heter det.
Inte alls bra, säger jag.
Det är också bevisat.
En helt klart onödig pryl som vi alltså inte behöver.

Hur vore det om smarta människor kunde plocka fram saker vi verkligen behöver.

Inga kommentarer: