Twingly statistik

3 oktober 2008

Staten ska ha bank

Uppgång och fall.
Är det inte så de sjunger Ebba Grön?
Fast i deras fall handlar det märkligt nog om välfärdsstaten.

I mitt fall handlar det om att det inte finns stat.
De senaste veckorna av fritt fall i ekonomin gör att vi måste tänka om.

Kommunismen anses numera vara totaldöd. Inget ont i det.
Men nu tycker jag också att vi kan lägga dess opponent i samma slagghög, nämligen kapitalism.
Den klarar inte av det.
USA:s problem som visade sig vara hela världens problem visar det detta.

Marknaden är en samling papper, inte ens pengar.
Som i ena stunden är värda pengar, i andra inget.

Staten ska givetvis ha en bank.
De kan sätta gränser som ingen annan bank kan.
Man kan låna ut pengar till sig själv, vilket vi alla skulle ha fördelar av.
De ska också ta hand om mina fonder som sedan ska bli pensioner osv.
Jag vill inte välja!
Lyssna!

Jag begriper egentligen inte varför detta är det enda alternativet!

Inga kommentarer: