Twingly statistik

18 oktober 2008

Mediehororna tar över min tv

De är horor av båda kön.
De är ett glatt gäng som valsar igenom, från kanal till kanal.

Ibland ser man liksom inte skillnaden, heller.
Det är ständigt och jämt samma gäng.

De behöver inte göra ett djävla dugg mer än sitta och tramsa i tv!
Tänk, de kan leva på det!

Kanalerna är numera så många och det så kallade kändisfolket, är få.
En problematik som inte håller.
Därför finns en liten kärntrupp med mediehoror.
Utan dem hade reklamkanalerna inte fått till det.

Att bli kändis idag är enligt min mening skitsvårt.
De som många gånger kallar sig för det, är det verkligen inte.
I takt med att fler tv-kanaler tillkommer så blir det givetvis ännu svårare.

Ibland läser jag om så kallade kändisar, som jag inte vet ett skit om.
Möjligen att de är stora på det lokala planet, Stureplan.
Men inte utanför tullarna...

För där, mitt i verkligheten, lever vi andra människor.
Vi har ett liv som fylls med kvalité.
Vi behöver inte tillföra något extra surrogat för att trivas.
Förmodligen handlar det om bra självförtroende.

I min egen lilla by är jag mycket större än många av de här flamsande människorna.
Människor som stundtals visar sånt förakt mot sina medmänniskor att man mår riktigt illa.
Hade det hänt i min lilla by, så skulle en sån person fått det mer än lovligt hett om öronen.
Med all rätta!

I oika omgångar har jag varit helt utan tv. Det har faktiskt fungerat.
Häromdan fick jag en bibba papper på vad som kommer hända i mitt utbud av tv-kanaler.
Massa olika prenumerationer hit och dit.
Dyrt också.

Nä, jag håller mig till trygga system som SVT.
Tyvärr så passerar även i SVT:s utbud dessa mediehoror igenom.
Men jag hittar alltid nåt intressant.

Jag är ganska trött på tävlings-tv där det bara handlar om utseende och att vara bäst på att föra sig.
Bättre med kunskapsrelaterade tävlingar. Där kan man själv kolla sina kunskaper, lära sig ett och annat också.

När förnedrings-tv är som värst vad lär vi oss av det?
Jo, att det faktiskt inte är tillåtet att mobba eller kränka andra människor.
Men varför i helvete får man göra det så snart det går via ett media, typ tv?
Nåt för justitieombudsmannen att kolla, tycker jag.

Det bästa som kan inträffa efter veckans skandaler kring programmet "Idol" är väl att man för upp debatten en aning.
Huvudfrågan är: det som anses vara olagligt utanför tv-husen, måste rimligen vara det också inne i en studio.
Eller?

Sedan kan man undra:
Är det verkligen denna typ av tv vi människor vill ha och behöver?
Fördummandet av det svenska folket når snart igenom med full kraft.
Det är dags sätta stopp för det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra sagt!