Twingly statistik

9 januari 2012

Med facit på hand

I mer än en månad har jag läst, nästan, alla lokalblaskor som finns i detta avlånga land. Det har varit en medveten strategi från min sida. Jag ville helt enkelt ta reda på vad man skriver om lokalt.

Ibland tror man ju att de problem som finns där man bor själv är helt unika. Jag kan trösta med att så knappt är fallet.
I de flesta tidningarna förfasas man på insändarsidorna och genom redaktionella texter, över att städernas centrum blir allt glesare. Butiksdöd är faktiskt ord som dyker upp då och då. I hela landet.

Sånt tror man ju bara händer ute på vischan, typ. Men vischan är faktiskt nåt som de allra flesta bor i när det gäller Sverige. Från norr till söder så börjar så smått folk, och även politiker, inse att satsningarna på stora köpcentrum utanför stadsmurarna inte är så vettigt.

För den som händelsevis hade en tv för 25 år sedan kommer detta inte som en nyhet. Då kunde jag se utrikeskorrar på tv rapportera från USA. Där var stora städer igenbommade i centrum. Brun papp över alla fönster, en reporter som går en ödslig gata fram och pratar, tittar och pekar in i kameran.

Sen ett snabbt klipp till utanför staden. Enorma parkeringsytor. Bil på bil, i detta bilens land, rad på rad. Folk som klev in och ur det ena köpcentrumet efter det andra. Handla, handla…..

Då satt jag och mest förskräckt framför tv:n och tyckte att folk som bestämmer i USA måste allt vara lite dumma. Nu ser jag fakta i Sverige och konstaterar: de är nog allt lite dumma, de som bestämmer.

Det mest märkliga är att ingen kan se sambanden. Obegripligt!

Samtidigt i denna stund så diskuterar vi allt mindre politik i Sverige. Personer blir allt viktigare, också detta en synd från USA.
Vi måste ta lärdom av USA!
Inte ta efter dom!
==================================

Opinionsmätningar var 14:e dag! Minst! I alla fall när det gäller vilket parti man ska rösta på.
Där har vi i alla fall en marknad som tycks gå lysande. Men mätningar på hur arbetslösheten minskar och hur utanförskapet minskar, ser jag inte skymten av.
Som man frågar får man svar, heter det….
Kan vi få se nya frågor nu!!!!

Martin Mobergs betraktelser: Om opinionsmätningar som tyder på en annalkande politisk oreda

Inga kommentarer: