Twingly statistik

9 januari 2012

Blandhysteri

Jaha, ännu en märklig dag kan läggas till handlingarna. Märklig på så sätt att man numera ska blanda allt som kan blandas. Är det inte invandrare som ska blandas med svenskar så är det konstiga kryddor i maten.

Nu senast läser jag om mängder av kanel och nejlika som ska ner i köttet. Oavsett om det är gott eller ej, så vill jag inte ha det det så. Om jag vill ha kanel eller möjligen ingefära i maten, så tar jag det.

Sen sitter jag nere i Spanien och funderar lite. Här bor jag i ett villakvarter bland andra svenskar, norrmän och andra nordbor. Svenskarna i ena hörnan, norrmän i andra osv.

Vill jag som Spanien-svensk äta lutfisk och ta mig en nubbe i Spanien, så gör jag det. Jag firar kanske midsommar med nypotatis och matjessill också, i Spanien. Varför inte en sillrumpa av den jästa varianten, surströmming? Även detta tar jag i Spanien. Det är mina traditioner som jag är uppfödd med och de vill jag ha, vare sig jag bor i Sverige eller i Spanien.

I Sverige tycker jag om att det finns en uppsjö av andra nationaliteter i mitt hemland. De lär oss massor och vi kan ge dem mycket tillbaka.
Men tvinga inte folk att “blanda” sig hur som helst. Vi svenskar gör ju inte heller det, så varför ska andra göra det?

Inga kommentarer: