Twingly statistik

21 januari 2012

Folkhemmet kraschar totalt

Tänk att sossarna tappat all vett och sans. Knappt hade Jämtin sagt på sin presskonferens:
- Det som sägs i VU stannar inom VU.
Sen gick hon utan att svara på följdfrågor.
Knappa timmen senare hade det läckt ut uppgifter, från just VU, till media. Juholt ska avgå, men inte förrän under nästa dag.

Cirkus sossar slår Scott med hästlängder. Sossar stångar sig blodiga, mot varandra, medan alla andra tittar på. Partiet brister på längden och tvären. Ingenting tycks fungera.

En del, Mitt i steget, har kritiserat sossarna för hur de faktiskt har handlagt ärendena kring både partiet och Juholt. De saker jag länkar till nedanför här, håller jag med om till hundra procent.

Men frågan är ändå: kan sossarna någonsin resa sig igen?
Jag börjar faktiskt tvivla. Politiken är det inget fel på, men tyvärr måste man ha mainstreamade människor i det mediala klimatet “som går genom rutan”.

Hur sossarna som parti har hamnat i denna situationen får historiker gräva vidare i. För den kris vi ser nu är något som pågått under kanske 20 år.
Förflackningen började redan i slutet av 80-talet. Sossarna tog då in allt mer influenser från högern.

Vid valet 2006 visste knappt medborgarna skillnaden mellan sossar och moderater. Istället för att slå vakt om de gamla idealen, släppte man dem.
Motståndarna, moderaterna, plockade då upp dem och dammade av dem.
Medborgarna gillade moderaterna då.

Tyvärr är det ingen som talar om den förda politik som regeringen står för. Dess konsekvenser etc.
Om sossarna ska ha en chans rädda sitt parti måste de vrida tillbaka till mer vänster än höger.

Fan, ge mig ett nytt folkhem att vara stolt över som svensk!
Det är socialdemokraternas förbannade skyldighet efter allt detta käbbel.

 

Mitt i steget, Johan Westerholms blogg: En kommunikationskris som faktiskt är värre än ledarkrisen

Mitt i steget, Johan Westerholms blogg: Inkvisitionen

Inga kommentarer: