Twingly statistik

4 januari 2012

Angående vapenhantering

I Malmö råder något av vilda västern. Barn skjuts ihjäl och alla står som handfallna. För trettio år sedan var detta saker som bara hände i andra länder. Företrädelsevis i USA.
Där var rapporteringen om liknande saker vardagsmat.

Numera är det ungefär detsamma i Sverige. Man höjer knappt på ögonbrynen när man läser om någon som skjutits ihjäl. Vad detta beror på kan man ju undra?
Olof Palme blev något av en symbol för detta tänker jag. Han mördades på öppen gata, som det heter, ihjäl skjuten av en mördare.

Det var startskottet. Sedan den natten 1986 har vi sett allt fler offer som skördas genom vapen.

Eftersom jag numera själv är med vapen så vet jag lite om hur de ska hanteras. Våra lagar kring hanteringen är stenhård. Vem som helst får inte ha ett vapen.
Problemet är givetvis de illegala.
Skrotningen av vapen kunde förr vapenhandlare genomföra. Det är borta. Det fanns nämligen oseriösa vapenhandlare som inte skrotade sina vapen. På pappret var vapnen skrotade, men såldes istället svart på en illegal marknad.

Vi kan ha vilken lagstiftning som helst i Sverige. Problemet är ju hur man hanterar vapen i övriga länder. Jag kan sätta mig i en bil, tuffa över Öresundsbron och sen ha ett vapen i bilen. Det är bara några timmar bort. Sannolikheten att bli stoppad, visiterad, eller vad det nu kan vara – är så liten att den inte ens finns.
Mängder av vapen kommer in på detta sättet.

Många tycker det är tufft att gå runt med en pistol i innerfickan. Plötsligt har de fått “respekt”. De kan ta för sig och ingen vågar tjafsa emot stollar med vapen, så är det ju.
Det är samma stollar som också tuffar till sig och springer runt med diverse mysko hundar i våra städer. Inget annat än “respekt” förväntar de sig från oss.

Personligen har jag mött såna här stollar med mysko hundar. Vid ett tillfälle var tidigare i vintras, under sen kväll. Jag ser två personer framför mig i mörkret.
Den ena tar fram nåt avlångt, klubbliknande, och hanterar i handen. Bredvid honom en frustrerad hund.
Den andre killen har täckt över halva ansiktet och hans hund verkar också stressad.

- Hej, säger jag när jag passerar.
- Det är inte han, säger den ena killen. Men vi ska nog fan leta upp den där skiten och ge honom.

Det är såna stollar vi måste stoppa. Bär de inte skjutvapen så tar de till andra sorters vapen. En hund hos fel ägare är precis lika fel som ett illegalt skjutvapen.

Martin Mobergs betraktelser: Det fruktansvärda som händer i Malmö angår oss alla

Inga kommentarer: