Twingly statistik

9 januari 2012

Allt är faktiskt inte sant

Ibland blir det nyheter av saker som inte kan vara sanna. Idag på morgonen blev jag uppringd och ombedd att ge en kommentar ang. helgens nyhet.

Den handlade om en innebandypojke som blivit ombedd av sin pappa att gå hem efter en dålig match. Som straff alltså.
Redan när jag läste det i helgen anade jag ugglor i mossen. Det kunde liksom inte stämma, det kändes lurigt hela vägen.

Nu tycks det visa sig att någon har “friserat” sanningen. Detta är verkligen urkass och visar hur lätt det kan uppstå “mediedrev”. Alltsammans tycks ha börjat av att nån har bloggat om historien.

Detta visar med all tydlighet något jag under flera år slagit fast: journalister gör inte sin hemläxa! Man raserar sig själva genom att låta såna här saker passera utan minsta lilla filter. En journalist ska och kan inte svälja allt. De ska ha sina kritiska glasögon på sig och värdera en historia om den verkar rimlig eller ej.

I detta fallet fanns alla varningsklockor på att det inte var rimligt. Ändå mediedrev och massa onödigt debatterande.

Och nä, jag vägrade i morse lämna en kommentar angående om hur hårt vi ska driva ungdomar inom idrotten.
Där emot är jag beredd lämna en kommentar om den urusla journalistik vi ser i landet.

Uppföljningen i historien är solklar: Hur står det till med svensk journalistik, egentligen?
En hyfsat spännande debatt skulle jag tro.

Aftonbladet: Uppror på orten

Aftonbladet: Kultur: Skitår för journalistiken

Inga kommentarer: