Twingly statistik

6 juni 2009

Skolan - igen

På tal om skolan...

Så här års är det gott om konstiga upptåg av skolelever.
På nåt märkligt vis tycker jag det visar sig att ju äldre eleverna är, desto mer dumma påhitt.

Så kanske det helt enkelt är så att bara för man går länge si skolan, man lär sig inte mer.
Mina föräldrar gick sisådär sexårig folkskola. Realexamen var det inte många som gick vidare till.
Men deras generation har klarat sig löjligt bra.

Då säger nån, att de nya jobben idag kräver mer kunskaper. Inom vilka områden då?
Processtekniker kallar sig nu var och varannan fabriksarbetare. Ett jobb du lär dig på arbetsplatsen.
Lärarutbildningen är idag mer utvattnad än den var förr...så här kan man fortsätta.

Är skolan bara en förvaringsplats? Vad vill vi med skolan?
Är målen de rätta för att varje individ ska kunna bli en god samhällsmedborgare och kunna tillgodogöra sig vad som väntas av den enskilde?

Mera prov och hårdare tag hjälper inte att få våra barn vidare in i samhällssystemet. Om folk visste hur arbetsklimatet är på en genomsnittlig högstadieskola, så skulle ingen välja detta yrke idag.

Jag tror att man måste börja med att titta på lärarna. Att ha kompetens innebär inte att man är bra som lärare. Det gäller att kunna "ta folk".
Undervisning är nåt helt annat idag 2009 än den var bara för tio år sedan.

Undervisandet i sig kräver egentligen inte mycket till pedagogik. Egentligen är det ganska enkelt. Man kan prata om nåt som väcker uppmärksamhet, utan att läsa innantill en djädrans läxbok.
Utifrån det så vill eleverna själva gå vidare. Det kan de göra med lotsning och sedan kan de redovisa sina arbeten för varandra.

Ämnena måste också bli mer överskridande. Jag har själv kört i smågrupper där man på en och samma lektion är inne både på svenska, engelska och matte. Fungerar perfekt!
Lärarna har idag stor frihet att lägga upp sina undervisningar men hakar upp sig på betygsunderlag.

Ständigt hör jag detta om underlaget. Ett underlag behöver inte vara prov. Det är det som många menar att det måste vara.
Fel enligt mig.

Är man en bra lärare bör man klara sätta betyg ändå.
De nationella proven är ju egentligen bara en jämnförelse för att se hur tillståndet i riket ser ut. Om det avviker är det givetvis bra att få kännedom om varför, så de skolorna kan ändra sitt agerande.

Men lasta inte över detta på eleverna!

Inga kommentarer: