Twingly statistik

25 februari 2009

Mail till partiet

Skickade ett mail häromdan.
Till Håkan Juholt. Sossarnas biträdande partisekreterare är han.

Så här låter det i mailet:
Hej.
Sitter som sosse och funderar lite.
Försäkringskassan har ju varit på tapeten en längre tid med sina problem att fixa utbetalning i tid.

Min lilla enkla fundering är kort och gott: kan man inte koppla det till skattekontot?
I så fall skulle ju en utbetalning kunna göras inom två-tre dagar. I alla fall en grundpeng som sedan får regleras i efterhand. På det viset skulle ju folk få pengar till sin nödtorft och slippa belasta socialkontoren i onödan.
Det kanske inte går göra så här...

Vidare har jag nu själv drabbats av en konstighet. Min a-kassa har felhandlat mitt ärende. Slutar med att jag måste ställa skadeståndsanspråk hos staten.
Innan försökte jag på alla vis att komma till rätta med problemet.
Var helt omöjligt!
Samtidigt fick en nära anhörig problem med försäkringskassan och uppmanades att även i det fallet överklaga.

Då tänker jag: Staten borde ha nån jurist, eller vad det nu ska vara, som går in och hjälper till. Alltså innan folk blir satta på bar backe. Det bör bli en vinstgivande affär även för staten. Antar att det trots allt är ganska mycket pengar som idag betalas ut i skadestånd.

Vi MÅSTE på alla sätt försöka komma tillbaka till en trygghet i våra försäkringssystem.
Allt fler människor hamnar i kläm.

Är kanske ute och cyklar i mina funderingar. Om inte annat, så var det en uppfriskande cykeltur :-)
Konkreta och handfasta förslag behövs nu i politiken!


Varför skickar jag ett sånt mail?
Har faktiskt ingen aning. Men vill väl innerst inne tro att det finns saker vi som enskilda medborgare kan vara med och fundera kring.
Vi kan inte, vi ska inte, låta en partielit bestämma i detta landet!
Gör vi det är vi illa ute i en demokrati, för då tenderar det inte vara en demokrati längre.

Något svar har jag inte fått av Håkan Juholt. Förväntar mig kanske inte det heller.
Finns säkert mängder av stollar som skickar saker till honom.
Med stor risk har mitt mail just hamnat i en "papperkorg för stollar".

Tyckte ändå det var skönt att få säga vad man tycker.
Vad tycker du?

Inga kommentarer: