Twingly statistik

15 februari 2009

VERSALA RUBRIKJÄVLAR

Att skriva rubriker VERSALT är fel.
Konstigt nog verkar det som att sånt människor vetat i nästan tusen år, inte ska gälla när det sker publiceringar på exempelvis webben.
Inget kan vara mer fel!

På webben måste man förhålla sig extra noga till skrivregler.
Frågan är förstås varför de finns?
Därför att det som ska läsas ska kunna uppfattas, bland annat.

Regeringen har satt upp tydliga skrivregler för samtliga myndigheter att förhålla sig till. Det är bra.
Där finns också en pdf-fil att ladda hem för att läsa mer.
Jag lägger länken till sidan längst ner.
(Den borde för övrigt uppdateras. Jag hittade ingen nyare än den jag länkar till, kanske finns?)

När ni laddat hem den och börjar läsa stycket om just VERSALA rubriker, så kommer ni ge mig på tafsen för att jag har fel.
Men det har jag inte.
Regeringens exempel handlar om den som ska skriva inte har tillgång till mer än en typstorlek men tillgång till fetstil.
Och handen på hjärtat, det har alla idag.
Från en myndighets sida eller företaget, är det bra att man håller sig till samma skrivregler. Finns väl inget värre än när det varierar efter vilken som författat?

Som ni vet har jag hackat på Aftonbladet över dessa fadäser.
Jag tänker på deras bloggar.
I blickfånget idag hamnade Robert Laul. Innan var det Mats Wennerholm.

Skickade ett mail idag till Robert Laul på Aftonbladet:
Tjena Robert!
Ni tycks gilla VERSALER på Aftonbladet.
Att skriva VERSALT i rubriker är fel.
Detta borde man veta som journalist.

Du är inte ens konsekvent!
Ibland gemener, ibland VERSALT.

Om du studerar lite om hur det skrivande ordet ser ut och hur vi människor läser orden, så kommer du inse att VERSALA rubriker är fel.
Wennerholm höll också på med detta tjafsande innan jag mailade honom.

Ta en allmän diskussion på redaktionen och vilka skrivregler ni bör hålla er till.
Det ser verkligen oseriöst ut.
Att det sen är svårläst - det har ni förstås inte ägnat minsta lilla tanke över.

/Karlsson
zappafan.blogspot.com



Ja, jag tänker beta av dem en och en :-)
Kriget mot VERSALA rubriker går vidare.

Regeringen: Myndigheternas skrivregler

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant.
Har aldrig tänkt på detta innan.
Men testade själv med att skriva lite rubriker, med små och stora bokstäver.
Vilken skillnad det blev.

Fick lite känsla av Nej-sjukan som Tomas Ros skrev om.

Anonym sa...

Ber att få hålla med.
Tycker det var ett intressant inlägg och har nu surfat språkregler i två timmar.
Det trodde jag väl aldrig jag skulle göra.

Tack för ett uppvaknande.

Anonym sa...

Måste säga att detta du är favvobloggare!
F-n så bra.
Mycket bättre än många proffs.
Men du kanske är det?