Twingly statistik

12 februari 2009

Massa hysteri

Hockeyliraren i Olofströms IK blev plötsligt allmänt gods.
Det var han som körde rattfull, krockade och sen släpptes av polisen.
Nu verkar det som att han flytt landet!
Alla kommer med massa inlägg nu om denna "affär".

Det finns många konstigheter i historien ovan. Jag tänker inte ens försöka återberätta allt.
Men jag måste säga att fega människor finns - överallt.
Just nu undrar man ju varför inte de som åkte med hockeyspelaren ger sig till känna.

Moralpanik(masshysteri) är det som verkar råda, mer än vinterkräksjuka.
I över en veckas tid har vi i media läst om hur den svenska polisen är rasister.
De säger neger och massa andra saker.

Vi har alla en skyldighet att säga ifrån när vi ser nåt som inte går rätt till. Kan vara inom precis vilket område som helst.
Nån som säger nåt, utför en handling, what ever...

Och det är detta som är så svårt. Vi är livrädda över att bli inblandade i nåt, därför säger vi inget.
Detta är ett feltänk, menar jag.
Om vi säger ifrån, så har vi gjort vad vi kan och borde då ha ett rent samvete.

Till några vänner som är jägare brukar jag säga: du behöver aldrig ångra det skott som du inte avlossat.
De vet vad jag menar med det, i alla fall.
Lite så är det i samhället också.
Vi måste våga stå upp för varandra mycket mer. Tala om när vi tycker något är fel.

Om det hade gjorts i hockeylirarens fall och inom poliskåren, kunde det sett annorlunda ut.
Tror jag.

Aftonbladet: Flydde landet efter rattfylla

Inga kommentarer: