Twingly statistik

18 maj 2007

Justitieministern Ask - som i en låda

Beatrice heter hon i förnamn. Alltså hon som är justitieminister.
Jag använder hennes efternam fortsättningsvis i detta inlägg - Ask.

Ask verkar ha en minst sagt dålig vecka bakom sig.
Hon är förlåten, gubben drog ju iväg till nån annan gubbe....
...men man behöver ju inte vara dum för det.

En sveriges ledande it-tidningar är Computer Sweden.
De ställde lite frågor till Ask härom veckan.
Huvudfrågan var egentligen vad regeringen tänker göra för att slå fast vad som är brottsligt och inte brottsligt när det gäller dataintrång.

Alltså helt enkelt bringa klarhet i dessa viktiga frågor.

Och svaren blev väl ungefär som man hade kunnat vänta sig.
Jag kopierar nu direkt från seniorreportern Pär Rittsel på CS.
" Och vad var hennes budskap? Jo, att vältra över ansvaret för att hejda olagligheter på operatörerna! Lägg det här citatet till listan med klassiska ministergrodor:

- Om operatörerna bestämmer så behöver ju inte jag dra gränsen."

Ha-ha...säger jag.
Detta är så djädrans bra.

Som jag sagt innan, det är faktiskt inte straffbart att vara dum.
Men frågan är hur dum man får vara.
Det finns idag ingen nätoperatör som vill gå in och leka polis för oss internetanvändare.
Och det är en djävla tur det.

För annars kommer det bli likadant med telefon och allt annat.
Nån polis som hävdar att eftersom du svär så mycket i telefon kommer vi nu att spärra av den.

Nä, vad ska vi ha politiker till om de inte ens vågar titta på frågorna.
Och dessutom finns utredningar framme i detta aktuella ämne.

Men gränserna är luddiga och när till och med partier sysslar med dataintrång, tja, då blir det ju lite jobbigt.

För dataintrång var det och ingenting annat än det när folkpartiet loggade in på sossarnas intranät.
Personligen menar jag att det handlar om intrång så fort någon kommer åt nåt som denne vederbörligen inte borde komma över. Dvs olovligen ger sig inträde.

Däremot blir det lite lurigare när det gäller journalistiken, medlarskydd osv.

Men vi lär inte få nån rätsida på det med denna regeringen.

Till sist. Måste citera lite till från Pär Rittsel.
"När justitieministern mötte CS läsare fick vi ännu ett citat att minnas.
På frågan varför lagboken inte finns att läsa gratis på webben svarade justitieministern:
- Man ska inte inbilla sig att det skulle vara gratis. Det kostar jättemycket pengar att göra lagar!

Är det bara justitieministern som missar departementets egen databas Rixlex?
Kan inte någon på departementet visa henne Vervas nya sajt lagrummet.se som är ett gränsnitt mot alla våra lagar, förordningar och föreskrifter.
Gratis. På webben.
God morgon, ministern!"

Tack Pär Rittsel för dina alltid lika bra kommentarer.
Den här gången skrattade jag hela vägen till mitt jobb när jag läste.
Många underliga blickar blev det från de andra som åkte i bussen...

Computer Sweden

Inga kommentarer: