Twingly statistik

13 januari 2010

Labbmössen har det bättre

Jag blir så trött på all denna skit. Detta djävla jagande efter sjuka och arbetslösa.

Det räcker så in i helvete bra nu. Stopp!

Regeringens stora sociala experiment med sjuka och arbetslösa är käpprätt åt helvete. Ja, ni får ursäkta att jag svär. Men nu är måttet rågat.
Jag kokar av ilska över hur man behandlar folk.

Om det här experimentet hade gjorts på möss i ett labb så skulle det stoppats efter minsta lilla avslöjande. Det är det som är det märkliga i denna “affär”.

Allt detta jagande kommer stressa människor till ännu mer nöd och lidande. Det kan inte vara så svårt räkna ut. På sikt kommer det att bli än dyrare för samhället…

Aftonbladet skriver idag om en kvinna som tog livet av sig, på grund av olika budskap från Försäkringskassan.
SVT sänder ikväll “Uppdrag granskning” om just detta fall. Titta på det.

Det som regeringen sa att de skulle fixa när de fick makten har slagit slint totalt. Idag är så många fler utanför samhället än de någonsin varit. De bostadslösa ökar i en takt man knappt kunde ana, vi skriver trots allt 2010.

Samtidigt sänks skatterna för de som jobbar till nivåer att det börjar bli löjligt. Återställ för fan ordningen istället och sätt tillbaka personal inom vård, skola och omsorg.

Vad är det för ett djävla samhälle vi är på väg till, egentligen?

Ännu värre är det förmodligen också för de som stämplat ut från sin a-kassa. Då väntar en trestegsraket mot ett mål som ingen vet.

Jag har kollat med olika politiska företrädare vad som händer med de som gått in i fas III. Samhällstjänst i två år kan de få i kommun, landsting eller föreningsliv. Men sen då?

Ja, där finns inga svar alls. Man liksom skjuter på det framför sig. Och vi pratar om ganska många som kommer att hamna i denna fas III.

Nu vill jag veta vad som kommer hända efter det att någon gått ut i fas III.
Ge mig det svaret.

Förmodligen blir svaret att de hinner få ett arbete under dessa två år och då blir det inget problem.
Tillåt mig småle, säger jag bara.

De som slogs ut från arbetsmarknaden i början av 90-talet är i denna knipa idag. Många har gått mellan 15-20 år och brottats med sin ekonomi och varit pressade än från Försäkringskassa och Arbetsförmedlingen.

Så ser vardagen ut. Det är busenkelt att kolla hur det verkligen är. Här måste media ta ett större ansvar.
Plocka fram mer fakta och inte bara komma dragande med olika procentsatser hit och dit.

En vacker dag kommer folket att resa sig mot överheten. Då blir det fan i mig inte roligt att stå till svars för hur man behandlar folk.
Katter och hundar har det för fan bättre: Inget ont om djur, men varför ska pensionärer, sjuka och arbetslösa behandlas illa?

Upp till kamp svenskdjävlar!

Aftonbladet: Rehabkedjan
SVT: “Uppdrag granskning”

3 kommentarer:

Anna sa...

Så här arg brukar du inte vara.
Men jag kan förstå reaktionerna. Har själv en mamma som drabbas hårt just nu.
Hon gråter mest när vi träffas.
Vi kan inget göra.

Stefan Pettersson sa...

Helt rätt att ställa frågor hur man ska göra med alla arbetslösa.
Såg också programmet med Dan Josefsson igår på Kunskapskanalen.
Spana in Dan och hans program, sevärt och lärorikt till tusen.

zappa sa...

http://josefsson.net/
Kan du läsa mer om Dan.
Han är kanonbra, tycker jag.