Twingly statistik

21 januari 2010

Fas III – och sen då?

Nu har jag precis mailat till oppositionen:

Hejsan.

Jag har ett par funderingar till er som jag gärna vill ha svar på.
Arbetslösheten kommer bli en brännande fråga i valet. Min fråga är vad som kommer hända med alla dem som hamnat i utförsäkringens olika faser, fas I, II och III?

Hur många personer det handlar om har jag ingen aning om. Och jag vet givetvis att detta med olika faser och massa coacher än hit och dit är regeringens politik.
Men då måste ju också oppositionen ha ett förslag på hur man ska hantera alla dessa människor?

Sjukförsäkringen ser det ut som att ni kommer gå i land med. Mycket viktigt, måste jag säga. Arbetslösheten och alla de som hamnat i olika program är minst lika viktig.

Man får kallt räkna med att Sverige under mycket lång tid framöver kommer ha en hög arbetslöshet. Det innebär per automatik att allt fler kommer hamna i nuvarande fas-system.

I sista fasen kan man jobba med dålig ersättning under 2 år, sen då? Det vet givetvis inte regeringen och de lär inte behöva svara på frågan vad som ska hända med de personerna heller.
Regeringen kan aldrig vinna valet.
Det kan ni om ni sköter era kort rätt.

Därför slår jag fast: använd inte ord som regeringen själva "hittat på", typ utanförskap osv. Prata inte om vad som varit, prata istället om hur det ska vara, eller hur det ska bli.
Folk är trötta på höra hur vuxna bråkar på sandlådenivå, alla väljare är inte dumma i huvudet.

Lycka till!

PS: Är själv arbetslös och söker med ljus och lykta efter arbete. Hjälper idag ett par andra personer i samma situation med att hålla livsandarna uppe. Det är så tufft att man ibland är beredd ge upp. Snälla ge oss en framtid!

Det kommer bli mycket intressant att läsa svaren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Som om de skulle bry sig att svara dig!
Kamma dig och skaffa ett jobb, istället.
Bara massa gnäll här ju.

Louise sa...

Mycket dumt ska man läsa i bland. Denna kommentaren av anonym är mer dum än vanligt.
Fråganär väl varför inte våra politiker ska svara på väljarnas frågor?
det är ju vi som röstar som har makten!
Dumskalle till anonym, eller är du utskickad av regeringen till att kolla bloggar som för en kritisk propaganda?