Twingly statistik

7 juli 2009

Humlor

Humlor är allt bra märkliga djur.

Gå förbi en blommande hög lind och ni börjar säkert också undra vad som står på. För på marken under en lind ligger mängder av döda humlor.

Det är tydligen nåt i blomman som får den till att dö.
Men de har inget lärt. Massa andra humlor surrar på av bara den. allt medan kusinerna dråsar i backen döda.

Igår hade jag en inne i min lägenhet som betedde sig konstigt åt. Den fastnade för min starka taklampa i hallen.

Den studsade och studsade mot den. Kröp runt och inspekterade. Som den djurvän jag är ville jag ha ut den. Men den lät sig inte villigt fångas. Lampan var så attraktiv tydligen.

Så jag släckte den! Smask, sa det i golvet.
- Vad var det? tänkte jag.
Tände lampan. Då låg humlan där, som helst avsvimmad. Närmade mig lite försiktigt och den började åter röra på sig.

Pang, så flög den upp mot lampan igen.

- Nä, nu djävlar, sa jag högt.
Samtidigt som granntanten gav sig ut från sin lägenhet. Klart hon hörde och blev väl livrädd.

Jag släckte hallampan fem-sex gånger. Varje gång la humlan per omgående av att flyga, den landade med en duns på golvet.

Ärligt talat fattade jag inte riktigt beteendet. Klart man är ju ingen humla heller, men ändå.
Efter en kamp på en kvart lyckas jag få ut humlan hel.
Den tar vägen via mitt köksfönster och surrar ut.

Skönt! Satte på kaffebryggaren som liksom för att belöna mig med lite koffein.

Då hör jag nåt. Bzzzzzzzzzz………från hallen.

Samma djävla humla är tillbaka och surrar med min lampa.

Nu har jag haft den över ett dygn inomhus. Jag har skickat ut den i friheten tre gånger. Men den kommer tillbaka.
Den gillar mina blommor på balkongen och övernattade troligen där.

I morse kalasade den på lite sockervatten medan jag käkade frukost.
Samtidigt satt den stora spindeln i köksfönstret och liksom bara hoppades att humlan skulle fastna i hennes nät.

Än så länge surrar den lugnt och stillsamt fram.

1 kommentar:

Anonym sa...

att läsa denna bloggen är ungefär som radions "sommarporgram" i p1.
helt perfekt.