Twingly statistik

16 januari 2009

Tidningskriget

Att vara tidningsbud är att kliva upp i ottan.
Tidigare än normala människor måste lämna sängvärmen ska dessa hjältar ut och leverera morgonblaskan.

Deras jobb har dock blivit betydligt lättare än de gånger jag själv provade på denna syssla.
Då hade man sommarlov och cyklade runt med tidningar.
Med fanns också den lilla svarta boken, där det ordinarie budet skrivt in med bläck vilka tidningar varje bostad skulle ha.

För se detta var också på den tid då ALLA faktiskt hade en morgontidning.
Om det sedan förklarar varför vi har en fördummning i detta avlånga land, på senare tid, kan vi lämna dit hän.
Men den lokala blaskan är viktig!

På den gamla goda tiden visste man också vilket tidningsbud man hade. De kom nästan exakt vid samma tidpunkt varje morgon.
Idag slår det på flera timmar - ibland. Om man nu får en tidning vill säga. Ibland blir det noll i brevlåda.
Det är riktigt sorgliga mornar det.

Igår morse hörde jag tidningar dunsa in i lägenheten.
For upp som ett jehu.
En av två tidningar var rätt. Inte så illa.
Fick en så kallad damtidning istället för min datortidning.

Ja, ni vet en sån där tidning med bantningstips, kryss, mode, knappt några nyheter.
(Hmm...låter som om jag menar Aftonbladet ju!)

Så jag slängde upp dörren och budet i trappen.
- Solly, my misstake. Sa den engelsktalande indiern.
Jag sa ingenting. På tok för tidigt att börja prata, liksom.
Sträckte bara fram damtidningen och fick min andra tidning.

Och det är här som det lustiga uppstår.
Hur svårt kan det vara att lägga rätt tidning i rätt låda?
Att det sker misstag, säger jag inget om.
Men ibland är det ju rena katastrofen.

Förra hösten fick jag nog rätt tidningar två gånger av sex möjliga.
Då var det en ung tjej, möjligen kallad kvinna, som stollade runt i trappen.
Pratade i headset om det ena och det andra och verkade ganska ointresserad av vilka tidningar som skulle lämnas.

Det enkla i detta jobbet är nämligen att läsa på varje brevlåda. Där finns förkortningar för alla tidningar man ska ha.
CS står exempelvis för Computer Sweden.
DN, vad tror ni det betyder?

Dagens Nyheter, duktigt gissat!
Detta klarar en normalbegåvad person ut. Eller bör klara, åtminstonde.
Men den prilliga tjejen/kvinnan fixade det inte!
Om hon hade haft tillgång den gamla svarta boken hade det förmodligen inte blivit ett enda rätt.

Hon var mer intresserad av hur efterfesten på högskolan slutade utan henne.
Eller vad det nu pratades om.

Att CS kan beröra förstod jag förra veckan.
En finnig grabb såg skylten med de magiska bokstäverna.
- Fan vad coolt! En sån ska jag också ha hemma, utbrast acknebarnet.

- Ehh, va? sa den gamle i mig.
- Kör du CS? undrade pizza-fejset.
- Kör? Det är en tidning ju. Man läser. Vet du vad läsa är? brummade jag.

- Ger de ut en tidning också? Trodde jag inte, sa finnarna.
- Ja, en tidning. Sån i papper, man bläddrar, finns text, bilder och annonser i den, bland annat.
- Ascoolt!

Jag vet vad den lilla ungdomshyn tänkte på.
Givetvis Counter-Strike.
Ett spel i krig.
Ungefär som kriget för att få sin rätta tidning.
Så egentligen var inte acknebarnet så långt borta...

Inga kommentarer: