Twingly statistik

23 januari 2009

Sportbladet idag


Jag har köpt Aftonbladet varje dag i över 25 år.
Någon enstaka dag har jag missat, det ska erkännas.

Allt började med att jag då själv var frilansjournalist och ville hålla mig uppdaterad. Att köpa Aftonbladet på den tiden var egentligen inte politiskt korrekt.
Då gällde Expressen.
Men redan då tyckte jag det var en skit-tidning.

Aftonbladet har förändrats många gånger under dessa 25 år.
Rosa sportbladet, andra bilagor, många som skriver krönikor etc.
Fast frågan är hur det står till med själva journalistiken.

Har den blivit bättre eller sämre?
Ett tag var det nästan omöjligt komma in på utbildningar till journalist. Yrket var så pass hippt att det krävdes mer i betyg än vad man egentligen kunde ha.
Är det nu dessa som är ute ock skriver nyheter? undrar jag.

Dagens första sida på Sportbladet är ett lågvattenmärke av värsta sort.
Vem fan bryr sig om vad Zlatan köpt?
Jag bryr mig inte heller om i vilken färg han ska måla sitt hus i Malmö, eller hur hög stenmur han har för avsikt att bygga.
Vilket också avhandlats - i just det - Sportbladet.

Sportbladet har så många duktiga skribenter att en sån här grej inte får släppas igenom. Oavsett vem som skrivit den.
Jag kan garantera att inte ens de löjligt små lokaltidningar jag skrivit för, hade plockat in en sån artikel.
Ansvarig utgivare hade nog menat att det var som annons, och då stoppas den bums!

Nä, Aftonbladet.
Ryck upp er!

1 kommentar:

Anonym sa...

Trodde jag var ensam om att regera på detta idag.
Tydligen inte!