Twingly statistik

21 januari 2009

Geografilektion

Var länge sedan vi hade uppe ett I-landsproblem.
Dags nu!
Och egentligen är frågan ganska djup.
Vänta och läs bara.

SMHI finns snart sagt publicerade i alla tidningar. Samt givevis på text-tv etc.
De visar vårt väder, europas och massa annat, förstås.
Trots att knappt nån av oss längre är bönder, så intresserar vädret oss skitmycket.
Förmodligen är det en gammal kvarleva i oss sedan vi bodde i grotta, eller liknande.

Det intressanta är också att verkligen lusläsa tabellerna.
Speciellt temperaturer.
Man kan läsa om storstäder och turiststädernas temp under morgondagen.

Och det är då jag upptäcker nåt.
Min egen geografiska kännedom är begränsad. Men jag kan väl påstå att jag nog ligger lite över mellanstadiet, minst.
SMHI har inte passerat det stadiet.

De har problem med att konstatera vad som är en turiststad, nämligen.
Kreta?
Bali?
Mallorca?
Mauritius?
seychellerna?
Cypern?

Nu kommer mellanstadiefrågan:
Är detta turiststäder?
Svaret är nej!

Den svenska skolan har debatteras sedan den infördes. Flummig, slapp etc.
Vad ska man då tycka om organisationer/företag som så här slapphänt vänder på faktan?

- Mamma, mamma, Cypern är väl ingen stad?
- Nä, det är rätt, Pelle lille.
- Varför står det så i tidningen då?

Rent pedagogiskt blir det givetvis supersvårt att förklara detta för ett barn.
Och om du händelsevis skulle till att försöka.
Då kommer barnets följdfråga:
- Varför var det så himla noga kunna i skolan. Men inte sen när man blir vuxen?

Eller är det bara så enkelt att inte ens de som jobbar på SMHI vet någon turiststad på Cypern?
Eller varifrån den metrologiska uppgiften kommer ifrån på ön, därav skriver man Cypern?
Jag tror inte det.

Det kanske är så enkelt att SMHI vill hjälpa folk. Man kan ju inte skriva Larnaca och sen ta för givet att folk ska veta var det ligger.
Nä, vi skriver Cypern.
Eller?
Ja, jag vet inte hur det fungerar.

Irriterande är det i alla fall att de inte kan skriva ut storstädernas namn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har också tänkt på det.

Anonym sa...

Jag igen.
Du är bara för bra.
Rolig och intressant blog.
En av de klart vassaste jag läser.
Bara så du vet!

Keep up the good work.