Twingly statistik

9 januari 2009

Luriga google

Man ska vara aktsam när det gäller googles sökmotorer.
De samla massa fakta om dig som person.

Jag brukar vara inloggad i nåt av deras system, såsom bloggen, gmail eller dylikt.
Sitter man då och gör sökningar så kommer de att effektivt sparas på ditt konto.

Själv upptäckte jag detta av en ren slump.
Satt och skrev en inlaga om ungdomar, gjorde lite sökningar på diverse ord, ville kolla fakta, samt se vad som skrevs av ungdomar.

Det blev en smått stökig lista på sökningar det.
Och hade man läst den utan att förstå sammanhanget...

Ja, då hade jag nog varit inburad nu.
Så djädra sjukt verkade det vara.

Där fanns allt från bloggens blondiner till bröstmjölk, bilder på tokstollar och konstiga videoklipp.
Plus massa annat som jag inte ens bara vill räkna upp.
Men det ska givetvis inte ses enbart utifrån sökningarna, utan vad jag i själva verket ville med dem.

Samma idioti har jag råkat ut för inom skolvärlden.
Många skolor vill förbjuda vissa internetplatser.
Inget kan vara mer felaktigt.

Har själv suttit med elever och tittat på mycket skumma rasistiska siter.
Ungdomarna tar in allt med hull och hår.
Men sitter man med dem och visar på argumenten, eller vad det nu kan vara, så får man intressanta diskussioner.

Problemet är givetvis om skolorna stänger ute detta.
Då kan man ju aldrig lyfta upp det till en saklig debatt och slå hål på de tokerier som finns på webben.

Inga kommentarer: