Twingly statistik

4 oktober 2011

Mediciner del III

Idag skulle jag göra en ny beställning av injektionslösning. Den lösning som jag snart ringt halva landet runt för att få tag i.

Stapplade in på mitt apotek och beställde. Bakom disken sa kvinnan att det kommer först om två dagar. Jag vet, men bättre än inget, förklarade jag.

- Jag kan ringa och luska lite. Kanske jag kan fixa så den finns redan imorgon, jag förstår ju att det är bråttom. Sätt dig ner och vänta lite bara, sa kvinnan.
- Tack, sa jag.

Lite senare visar det sig att inte ens leverantören har den hemma i lager. Injektionslösningen har funnit i två år och har visat mycket fina resultat. Varför den nu inte finns i lager visste ingen.

Möjligen ska den ut ur sortimentet. Jag vet inte.

Men jag vet så pass mycket att om det inte finns mediciner ens i ett lager hos en leverantör…Ja, då är det bane mig illa ställt med landet Sverige.

Här behövs mycket större kontroll och spridande av information. Patienter, läkare och apotekspersonal, vårdpersonal, alla, måste kräva att det finns en samlande myndighet som tar tag i dessa frågor.

Beror allt elände på avregleringen av apoteken?
Jag är rädd för det. 
Så det är bara till att återställa rubbet.

Vinstintressena på apoteken kommer leda till patienters död.

Inga kommentarer: