Twingly statistik

12 april 2010

Respekt för äldre

Det är en märklig scen som jag ser utspelas idag.
Jag sitter i en park och försöker som alla andra få lite vårsol.

Vädret är ganska skönt och det finns fler än jag som sitter där och kisar i solen.

Lite längre bort sitter en tjej tillsammans med en äldre dam som sitter i rullstol. Förmodligen arbetar tjejen inom omsorgen och har fått i uppdrag att köra ut den gamle i det fina vädret.

Scenen är perfekt. Så långt.

Därför att under den kvart jag sitter där, så sitter tjejen konstant och pillrar med sin mobiltelefon. Detta medan den gamle då och då tycks säga nåt.

Tjejen släpper banne mig inte fokus från sin telefon. Den går före allt just nu. Två skilda världar möts där, men ändå inte.

Själv blir jag mest irriterad över hur man kan vara så nonchalant mot den gamle. Ett tag vill jag gå bort och slita mobilen ut tjejens händer och säga ifrån.

Tänk om hon istället hade ägnat tid åt att fråga hur den gamla damen hade det förr. Då skulle tjejen få sig en livsberättelse värd namnet.

Att sitta där och trycka på en djävla mobil!
Fy skäms.

Inga kommentarer: