Twingly statistik

24 april 2010

Konsten att få till ett cv

Jag har alltid tyckt om att hjälpa människor.

Numera arbetar jag som nån slags arbetscoach och hjälper arbetssökande om allt möjligt.
Det kan vara att få till en ansökan, fixa ett cv, eller vad som helst.

För ett tag sedan satt jag och hjälpte en liten grupp personer med sina cv. Det pustades och stånkades rejält framför skärmarna.

Många tycker av någon anledning det är jobbigt skriva ett cv. Meritförteckning sa man förr i världen, värre än så är det inte.
Men ordet meritförteckning är inte gångbar till en bra översättning. Däremot vet alla vad cv är.

En kille ville jag skulle ta en titt på just hans cv. Per omgående såg jag ett par enkla fel som måste fixas.
- Ta dig en kopp kaffe. Gå sen tillbaka och titta på ditt cv. Säg till när du gjort det, sa jag.

Efter en kvart ropade han igen.
Jag såg det uppenbara felet igen. Några mindre saker var rättade. Men det stora felet var kvar.

- Är det jobbigt detta? frågade jag.
- Ja, riktigt jobbigt.
- Rent av skitjobbigt? fortsatte jag.
- Mmmmmmmm, blev mumlet till svar.

- Märkligt. Du skriver att du kan olika språk i både tal och skrift. Men stava till ordet cv kan du inte utan att skifta om bokstäverna.

Ridå! Och sedan ett rejält gapskratt från flera håll och kanter.

Inga kommentarer: