Twingly statistik

8 augusti 2008

Trottoaren - snart död

En företeelse som en trottoar tycks vara på väg(?) ut!

Att det finns trottoarer är ju underbart. Här ska man kunna gå och strosa i lugnt tempo.
Inga bilar, mopeder eller andra fordon...är det ju tänkt.

Jodå, här cyklas det hej vilt fram, även mopederna kryssar fram som om det vore slalom.
Problemet måste tydligen vara att folk inte vet skillnad mellan trottoar och en kombinerad gång- och cykelväg.

Problemet är ju inte heller åldersrelaterat, då hade jag nog haft lite lättare förstå.
Men när jag ser vuxna susa fram mellan åldringar och deras rullatorer, ja, då kan man undra.

Idag möttes jag mitt inne i stan av en tonårsbrutta som glatt kom cyklande rakt emot mig, pinglade lite piggt, och tycktes mena: Flytta dig!
Men inte. Jag gick mitt i trottoaren, som var en meter bred, hon fick kasta sig ut i körbanan.
Livsfarligt, förstås!

Men, ge fan i trottoarerna, säger jag!
De är de sista partierna vi fotgängare har kvar.
Vi vill kunna gå här och slappna av.
Inte fundera ett skit på trafik som försiggår på en trottoar.

Inga kommentarer: