Twingly statistik

3 mars 2006

Valfrihet

- Det är ju själve fan vad man ska vara uppdaterad nu för tiden, säger kompisen.

Jag väntar på en rejäl fortsättning i form av en förklaring.
Den uteblir.
Vi förstår båda ändå vad som menas.

Alla val vi som medborgare ställs inför medför i det närmaste ångest för flertalet.
Pensioner, telefonavtal etc.....listan är lååååååång...

På en mängd områden ska man vara påläst och kunna det senaste. För det som gällde förra månaden, kan man ge sig den på, inte gäller idag.

Våra liv blir allt mer komplicerade att leva. Detta utan att man får ny bra kompetens.
Om vi ska ha valfrihet så måste det för böveln finnas lättare hjälpmedel som fixar valen.
Men se, det finns ju inte.

Ty det som verkar billigt visar sig bli dyrast. Mängder av avgifter tillkommer och man sitter där med lång näsa.
Tjoooflöjt, ännu en lurad!

Min strategi sen flera år är att inte välja. Men inte ens jag kommer undan.
Pensionsvalet gick bra. Jag gjorde absolut inte ett skit. La bara breven som damp ner i lådan på hög. De flesta är inte öppnade.
Att inte välja visade sig sedan vara också ett val!
Och senare visade det sig att det också var ett ganska vettigt sådant.

Taktiken att inte välja fungerar inte när man ska handla. Att komma in på bolaget för att köpa öl innebär val.
Sort på sort står uppradade och kallar på min lever.
En del sorter kan man inte ens uttala.
Man snurrar runt ett varv i butiken och landar på den sort man brukar köpa.

Det var bättre förut på bolaget. Spriten, vinet och ölet stod gömt.
Man var tvungen veta vilken sort man skulle köpa.
Annars blev det liksom inget köp.
Man höll sig till två-tre sorter.

- Håll dig uppdaterad, säger kompisen.

Visst, läsa matspalter för att få goda råd om bästa vinet till glass exempelvis.
Ska man välja smör med 2 procent fett eller 4 procent fett?
Skillnaden är ju 100 procent!
Men vad gör det i längden?
Att jag lever en månad längre som ett kolli på långvården, ändå ovetandes om både tid och rum?

Digital-TV! Jisses då. Samma förbannade gissel.
Internet....listan är lååååång mina vänner.

Nä, jag vill inte ha nån valfrihet!
Varför ska jag lägga min energi på att fundera över såna här saker?

Jag vill leva, må bra, inte fundera på om jag valt rätt eller fel.

Nu startar jag folkrörelsekampanjen:
No more choises!

Inga kommentarer: