Twingly statistik

8 mars 2006

Bli en PICK - idag

Är du också PICK?
PICK står för Politiskt ICke Korrekt.
Det lanseras på Internationella Kvinnodagen.
En händelse som ser ut som en tanke.
Och faktiskt är det så också.

Vi behöver inte ha dagar som kvinnodagar. Vi behöver ha en rejäl helgdag där all form av orättvisa kan lyftas fram och debatteras.
Sen kan det handla om löner, miljö, mobbing...vad som helst.

Någon ville att FN-dagen skulle kunna bli en verkligt internationell rättvisedag. Man följde den här människans arbete från idé till att träffa människor i FN-högkvarteret, genom ett TV-reportage.
Fantastiskt bra TV och ett förslag som jag tycker vi alla borde kunna sluta upp bakom.

På tal om TV.
Jag tänker SVT1 och 2. Kanontv.
Men...men....
Nyordningen som infördes förra året gillar jag inte.
Att göra tvåan helt ansiktslös mellan programmen, lyssna till en röst och se den där blåaktiga pausbilden......nääää.
In med trevliga människor igen.

I ettan så kör man med begreppet "strax". Det bra med den kanalen är att man ändå ser nån då och då mellan programmen.
Vidare kan man bara konstatera att Sveriges Televison står sig internationellt sett bättre än många andra länders TV.

Fast.
Jag gillar inte snuttifierandet. Inte heller att man ska "läsa mer" både här och där. Jag vill höra och se, det är liksom därför som jag har TV, serru.
Då är det bättre att man har fler fördjupningsprogram, många flera.
Sen är det faktiskt så SVT: att vi inte behöver bli så internationella att vi enbart har TV-program som är 30 minuter långa.

I ett försök så kortade man ner "Vetenskapens Värld" från 60 till 30 minuter. Och plockade bort den fenomenale Bo G Eriksson.
Förkastligt. Jag mailade genast in mina synpunkter till TV-ombudsman Claes Elfsberg.
Att Bo G Eriksson blivit så styvmoderligt behandlad begriper jag fortfarande inte.
Hans program från Birka och över hela världen har satt Sverige och kanske främst SVT på den internationella TV-kartan.

Noterbart är i alla fall att "Vetenskapens Värld" numera åter är 60 minuter långt. Dock utan Bo G Eriksson....snyft...

Specialprogram om Bo G Eriksson och fotograf Lennart Nilsson är inte för mycket begärt!
Fixa det SVT. Program som kommer kunna säljas över hela världen.

Inga kommentarer: