Twingly statistik

6 mars 2006

Köttberg

Köttberg.
Sa Nuder och helvetet bröt ut.
Så fick man ju inte säga.
Han fick be om ursäkt.

Sedan dess hör man ordet lite varstans, i nyheter etc.
Jag tycker det var skickligt av Nuder använda ordet. För aldrig har väl en fråga blivit så genomlyst sedan dess?

Vår befolkningspyramid debatteras allt mer och mer. Men jag ser inga direkta lösningar på hur vi ska göra för att lösa det hela.
Jag har heller inga klara lösningar. Ättestupan?

Nä, men jag tror att när man blir äldre så ska man ha bra boende. Våra gamla ålderdomshem hade sina brister, visst.
Men fasen vet om vi inte måste ta och damma av dem igen, fast i modern tappning.

Att ha folk flängande på vägarna för att göra ett blixtbesök hos en gammal kan väl inte vara en lösning i längden?
Sånt här får jag ofta på tafsen för att jag tycker och säger.
Men jag anser att de flesta inom hemtjänsten kunde lika gärna serva runt i hus som är byggt enligt de normer som gör att det blir bättre.

I min gamla 60-talslägenhet har inte mycket hänt sedan huset byggdes. Att hjälpa en gammal sjuk människa i en sån lägenhet är inte lätt. Jag vet.
Vore det inte bättre att man satsar pengar på "äldrehus", med bra standard och där man gör det lättarbetat för personal?
Detta skulle gynna alla.

Okej, detta kostar. Låt det kosta då. Pensionärer är mycket köpstarka och har oftast en del pengar undanstoppade också.
Vi låter dem helt enkelt betala rejält för denna servicen som de kan åtnjuta på ett sånt här boende.
Med vacker omgivning, bra boende, bra service etc. är jag övertygad om att folk är beredda betala.

Jag är till och med så dum att jag tror det kan bli en bra affär i slutändan. Det vill säga att den kommun som först satsar på detta kommer få en inlyttning av äldre. Med andra ord trillar det in lite skattepengar också.
I det långa loppet är det även bra för miljön. Mindre hemtjänstbilar på vägarna osv.

Men det viktigaste är trots allt att omsorgen om de äldre skulle bli så mycket bättre och mer värdig.
Sånt kan man inte värdera i pengar!

Så därför är det dags för kommunerna att tänka om.

Inga kommentarer: