Twingly statistik

4 mars 2006

Med posten kom skrattet

Så kom det då med posten.
Trots allt.
Ni vet det där kuvertet i A4-storlek.
Och med skrikande färgen orange.
Inte så där diskret...

"DEN ALLMÄNNA PENSIONEN" står det versalt över hela kuvertet.
Jag öppnade det faktiskt i år.
Och det var i sanning en rolig läsning med siffror.

Går jag i pension vid 61 års ålder om 15-talet år så kan jag iskallt räkna med 8.100 per månad vid noll procents tillväxt. Nog lika bra räkna med noll, tänker jag.
Väntar jag tills 65 år ålder får svindlande 10.600 och vid 70 fyllda 14.500 per månad.

Oj, så mycket!
Jag bryr mig inte ett dugg om detta. Den dagen den sorgen.
Man får väl hoppas det finns nån form av socialt skydd även då det är das för en annan att trappa ner.
Inte fasen ska jag jobba full tid fram tills jag är 70, i alla fall.
Nä, aldrig.

Samma dag kom också en annan rolig läsning med posten.
En räkning från Telia.
Nån pratmoster i telefon är jag inte.
10 timmar lite drygt på ett kvartal blev det.

Detta till en summa av 627 kronor!
Jag trodde givetvis det var nåt smärre tryckfel.
Men såg sedan att allt handlar om fasta kostnader.

Totalt är mina fasta kostnader på 525 kronor. Jag har nämligen en sån där "skvallrare" också.
Så egentligen ligger då min samtalsavgift på cirka 102 kronor!
Det är med andra ord 10 kronor i timmen, billigt.
Om det nu inte var för de fasta kostnaderna då...

Just fasta kostnader är det som gör företagen rika, eller rättare sagt - skitrika.
Det är en lönande affärsmodell att "lura" oss med billiga månadskostnader som sedan bara tickar in, oavsett om man nyttjar tjänster eller ej.
Finurligt!

Dags att hitta på en sån affärsmodell för mig också.
Sedan lugnt luta sig tillbaka och ta pension vid 61 års ålder - som multimiljonär!
Det vore nåt.

Inga kommentarer: