Twingly statistik

11 mars 2006

Olika moment

Jag är stark.
Tja, jag har i alla fall mycket kropp som kan läggas bakom när man använder hävstångsprincipen - i alla fall. Så det så!
Detta kan medföra att när man byter däck på bilen så kan man dra sönder bultarna.
Inte bra.

Blev därför glad när jag hittade en billig momentnyckel. Under 150 kronor och bara tre mil bort, som hittat.
Efter inköp tar jag vägen förbi min märkeshandlare. Stövlar in i verkstaden och vill veta med vilket så kallat moment jag ska dra åt min bultar vid däckbyte.

- Hur många kilo ska det vara? frågar jag
- 90 till 120 beror lite på dimensionen, säger verkstadsmannen.

Öhh. Säger min hjärna. Kilo? Eller nåt annat? Tänker hjärnan och vill säga.
- Det var som fan, säger jag istället.
- Jo, serru. Men det är ingen som arbetar med moment nu för tiden. Man hinner inte, man drar med luft, pladdrar verkstadsmannen vidare.
- Men ändå 90 kilo, mycket det va?
- Nja, på småbilar ska det vara runt 90 sen har du större med grövre dimensioner på bultar som behöver ha upp emot 120, svarar åter verkstadsmannen.

Och där står jag med nyinköpt momentnyckel som klarar 15 kilo!
Hej o hå.
Nåt måste ju vara fel, tänker jag när jag tar min hemfärd.

Dagen efter är jag lite mer lugn. Tar mig till en affär som bara byter däck hela dagarna.
Samma fråga.
Och svaret är 90 - fast i Nm.
Nm betyder Newtonmeter och 90 såna är runt 9 kilo.

Tydligen mäts det nästan alltid i Nm och inte i kilo, därför funderade inte den första verkstadsmannen på att svara i just Nm.
Han vet ju vad det är.
Man arbetar ju ALLTID i Nm.

Så kommer då en som inget kan och frågar.
Då får väl den drumeln skylla sig själv.

Inga kommentarer: