Twingly statistik

19 september 2007

Snusupproret!

(öppet brev till regeringen)

Har vi en regering som inte är klok?
Jag hoppas sannerligen inte det.
Personligen vill jag tro att det finns nåt gott hos alla människor.

Men nu vet i katten...

Vid nyår förra året gick tobaksskatten upp. Detta gjorde att lössnuset skenade i höjden.
Nu är det dags igen, enligt budgetförslag.
Påslaget kan tydligen bli cirka 5.50 per dosa.
Detta medan ciggaretterna klarar sig undan med ynka - i runda slängar- 2 kronor per ask.

Tobaksskatt har jag inga problem med att betala.
Det har jag gjort i 30 år.
Men nu slår ju eländet fel så det sjunger om det.
Ciggen är snart billigare än snuset!

Förklara logiken i detta!!

Prismässigt har snuset rakat i höjden på ett sätt som saknar motstycke jämfört mot cigaretterna.
Tittar vi rent krasst, ekonomiskt för samhället, så kostar rökningen mer än snusandet.

Och om det är så att regeringen verkligen är mån om min hälsa...
Ja, då finns ju mängder av andra saker som borde chockhöjas skattemässigt.
Spriten, exempelvis.
Den klarar sig tydligen!


Och vill man håva in mer pengar...lyxskatten...nä, just det, den försvann ju nästan.

Nä, ett rejält snusuppror är vad detta landet behöver!
Ge fan i mitt snus! - är parollen för dagen.

Om ni tycker det är märkligt att era siffror sviktar i opinionen, så sluta tyck det!
Se verkligheten.
Löner som ligger en bra bit under 20.000 i månaden, kanske 17.000.
Efter skatt kanske man då får ut 11.500 kronor.
Lägg därtill en boendekostnad som ligger mellan 4-5.000 krono per månad.
En bil som utan värdeförminskning kostar minst 2.000 kronor per månad.

Vem talar i regeringen för denna grupp människor som är flertalet i landet Sverige?

Ja, vi hittar dem inte på ”plattan” i Stockholms innerstad, blir inte heller kallad för ”Stureplansprofil” på ovanstående beskrivning.
Inte fasen snortar man heller, eller käkar rysk kaviar med champange.

Vem i regeringen talar för oss som är flertalet i landet Sverige?

Som sagt var:
Nä, ett rejält snusuppror är vad detta landet behöver!
Ge fan i mitt snus! - är parollen för dagen.

==========================
PS: Skicka mail till regeringen! Du når dem på adressen: registrator@primeminister.ministry.se
Jag har postat ovanstående dit, med rubriken "Snusupproret".

7 kommentarer:

Anonym sa...

Var ju för väl att det finns nån som reagerar!

Jag håller fullständigt med dig.
Detta är för djävligt.

Anonym sa...

Jag håller med!

Detta är inte klokt.
Just nu debatt i svt om den nya budegeten.
Skit blir det :-(

Anonym sa...

mm, helt jävla sjukt. ville bara tillägga att utöver prishöjningen så vill dom också göra dosan mindre med ca 50 gram. låter jävligt lyckat :(. dags att någon drar igång ett snusuppror med påskrivningslista. min signatur kommer på direkten.

Anonym sa...

Rubbat förslag!
Men inte minskar dosan med 50 gram, som kommentaren påstår ovanför.
Då skulle vi inget ha kvar i dosan!

5 gram är illa nog det, tillsammans med ytterligare en höjning av priset!

Anonym sa...

Bunkra på, gott folk!
Tyvärr kommer vi ingenstans ändå med detta "uppror".

Att snusa är inte fint nog!

Anonym sa...

Nu är det väl för fan på tiden att vi gör något åt prishöjningen på snuset!!!!!

Anonym sa...

Ja, jag gillar inte heller utvecklingen.
Men vad kan vi göra?