Twingly statistik

17 juni 2013

Kebabgubben och kvittot

ledning

- Vill du ha kvitto, sa kebabgubben som hade stoppat en gyros i en påse till mig.

Kassaapparaten stod redan öppen när jag lämnade över hundralappen till gubben. 65 spänn ville han ha, jag ville ha 35 kronor tillbaka. Jag ville givetvis att det skulle vara inslaget i kassan också.

Men hur många begär ett kvitto? Fattar ni?
På frågan som kebabgubben ställde fick han ett snabbt svar:
- Jag ska ha kvitto. Detta tänker jag dra av på min deklaration, serru! sa jag.
Först då slogs beloppet in om 65 svenska kronor. Först då, alltså. Inte innan…

Begär alltid kvitton, mina vänner. Alltid!
Hur regeringen kunde sänka restaurangmomsen till den här branschen är fortfarande en stor gåta för mig. Detsamma gäller med mängder av bidrag som lämnas till företag.

Förr gav man bidrag till enskilda personer som verkligen behövde det. Numera är det legio att lämna ut bidrag till företag.
Är vi inte lite väl fel ute då?

Inga kommentarer: