Twingly statistik

2 februari 2012

Övertron på sociala medier

Många tycks tro att sociala medier är något som tillhör framtiden. Jag är tveksam på den punkten. I så fall beror det på hur utvecklingen blir. Ju mer media vi får, desto svårare kommer det att bli.

På sociala medier finns idag en uppsjö av dynga som aldrig borde publicerats. En del publicerar saker som att det vore fakta, vilket det i många fall inte är. Allt fler luras i informationen och man kan föras bakom ljuset istället för att verkligen kasta ljus över saker.
Alla är förstås inte usla, det finns många bra också.

Allt detta evinnerliga twittrande gör inte saken bättre. Där skrivs inget med något djup alls. Bara att man ska äta, gå ut en runda med hunden osv. Ingen annan än, möjligen, mina allra närmaste vill veta när jag är ute och går med hunden.

Om vi lägger ihop all den totala mängden av sociala medier så blir det så rasande mycket att man drunknar. Man ser inget alls.
De som syns vågar sticka ut och skapa en vettig debatt kommer att klara sig. De som bara följer med i strömmen och försöker kopiera andras bloggar och twittrande, kommer misslyckas.
Det är den bistra faktan.

Jag vågar påstå detta efter 30 år i mediebranschen och inte minst eftersom jag sysslat med webben sedan dess födelse. Själv har jag flertalet utbildningar i ämnet och följer ständigt med i debatten kring ämnet.

Mitt påstående att det finns en övertro på sociala medier gäller i västvärlden. När det gäller andra länder och regimer ser det annorlunda ut.
Där finns en annan debatt som också är intressant. Den kan jag återkomma till vid annat tillfälle.

Tills dess: surfa lugnt!

Inga kommentarer: