Twingly statistik

17 februari 2012

Tokdåligt

Vansinne!
Vaddå?
Jo, att servera varma drycker i glas utan öra på, så klart.

Detta vansinne finns numera inte bara i storstäder i Sverige. Den här gamla trenden har letat sig långt ut på landsbygden där folk ska öppna nåt “häftigt”. Det finns inget bra alls med att servera rykande hett kaffe eller te i glas utan öra, utan möjlighet att ta i den utan att bränna sig.

Jag har rest ganska mycket i andra länder och aldrig blivit serverad på ett så här dumt sätt. Pricken över i:et var en gång när jag fick en dubbel espresso i glas!

Min mun ville bara be den vackra servitrisen starta en ny karriär, bara hon inte skulle servera folk mer. Men jag stirrade på det jag fick in, öppnade munnen högt och tydligt och protesterade.
Ut for mannen från köket som äger stället och brummade:
- Typiskt dig Karlsson! Alla vill ha det så här, sa han. Men givetvis ska vi fixa en riktig kopp till dig, fortsatte han.

- Folk vet inte hur man ska dricka saker, menade jag. Vid gamla utgrävningar från tidiga antiken kan man se keramik med öron på. Redan på den tiden visste de att varma drycker kräver öra på sidan, sa jag.

Regeln är enkel. Varma drycker ska serveras i nåt med öra på. Kalla drycker går bra att servera i nåt utan öra.
Är det svårt att förstå?

Förmodligen. Och då är de lika insnöade som våra representanter i minoritetsregeringen. De kör ju också enligt linjen att det är deras politik som är den enda riktiga vägen.

Inga kommentarer: