Twingly statistik

20 februari 2012

Yra höns

Ibland tror jag att vi medborgare ska gå och rösta varenda månad. För varför ska vi annars mötas av senaste opinionsmätningar? Ena veckan är det upp si och så, sen går det ner med si och så många procent.

Annars är det mycket annat som också irriterar mig som den griniga gubbe jag är. Speciellt frågor kring försvaret och vilka krav vi ska ska ställa på den yrkesarmé som ännu inte finns på plats.

Det är nämligen som så att folk inte söker sig till försvaret. Inte så konstigt. Alla måste ut och kriga i annat land, det är kravet ju. Att sitta hemma och försvara oss är ju som bekant inte aktuellt.
Nä, vi ska vara ute på fronten och möta terrorister och annat.
Men Tolgfors får inte så värst många till att vilja följa med ut och kriga.
Så vad gör man då? Jo, man sänker kraven.

Nu finns förslag på att det där med gymnasiekompetens kanske inte ska behövas för att bli yrkessoldat. Man häpnar!
Jag tror inte det finns en enda jobbannons jag sett där man kan komma utan betyg från en gymnasieskola till ett jobb. Alltså ett riktigt jobb!
Tolgfors kommer säkert få sin vilja igenom på denna punkten.

Det innebär att vi får in mer och mer stollar inom det militära. Jag vet att det redan idag finns tillräckligt många stollar där. Vapenkåta män som tror att det är lite som att spela ett spel. Min egna erfarenhet från det militära är ingen rolig bild. Flera stycken fick jag vara med om att helt enkelt ta bort från tjänster eftersom de var olämpliga.

Nu öppnas dörren så att de kan vara med. Helt fel väg!
Jag vill ha tillbaka värnplikten. Den var bra och mönstringen visade sig vara ett alldeles lämpligt forskarmaterial.
Där hade vi kunnat se som Björklunds nya skola verkligen gjort att matematikkunskaperna ökat eller minskat genom åren.

Minoritetsregeringen får i vilket fall som helst IG på en rad punkter. Det gäller skolan, omsorgen, utrikespolitiken(eller rättare sagt, avsaknad av sådan) och försvarspolitiken.

Oppositionen har faktiskt att skjuta på sittande mål, för närvarande. Dessa chanser måste de ta.
Och då blir det nya mätningar som kommer visa en ny bergochdalbana…
…är det månne så att regeringen sitter i denna banan och åker?
För varför agerar de som yra höns annars?

 

Martin Mobergs betraktelser: Regeringen Reinfeldt- - Oj då, är det problem med arbetsmiljön för praktikanter och fas 3-are

Inga kommentarer: