Twingly statistik

14 februari 2012

Men nu räcker det banne mig!

Kapten Haddock kan slänga sig i väggen! Mitt svavelosande till käft har snart inga ord för vad som händer.
Här ligger alltså en man och dör i sitt hem, ligger i flera veckor innan det händer nåt.

Jag bryr mig inte ens om vilka som skötte vården, privat eller offentligt. Nu måste ALLA ta sitt ansvar. Och ALLA är politikerna.
Eftersom jag på nära håll vet hur hemsjukvård/hemtjänst och annat sköts så kan jag knappt klandra personalen. De springer benen av sig för att hinna.
Cheferna stressar från möte till möte med en glödande telefon i örat.
Så ser det ut i ett pressat land som Sverige där man ska spara.

Hel fel! Snart är 30.000 personer i Fas 3. Alla dessa skulle kunna göra en stor tjänst på andra ställen, kanske till och med vara till nytta.
Medan vi har en allt större del av vår befolkning som blir äldre och ska vårdas i sina hem, så ska samtidigt alt färre ta hand om dem.
Ekvationen går inte ihop. Det begriper till och med jag.

Nu har det visat sig att minoritetsregeringen inte är några större matematiker, men då måste vi som folk resa oss och säga ifrån: Detta är käpprätt åt helvete!
Jag blir så förbannad att det kokar inne i mig.

Å andra sidan är detta ett bra exempel. Folk vågar/vill inte bli gamla. Man skjuter sig eller tar livet av sig på annat sätt.
Det är banne mig mer värdigt än det som sker nu.

Jobb finns i massor, de bara väntar på att våra politiker trycker på rätt knappar. Inget annat.
Kom igen och gör nåt. Allt sker medan arbetslösheten skenar. Hur är det möjligt i ett modernt samhälle?

Martin Mobergs betraktelser: Ungdomsarbetslösheten ett allt värre problem, sänkta skatter och fas 3 ändrar inte på det, Reinfeldt

DN.se: Vårdtagare låg död hemma i veckor

Aftonbladet: hemtjänsten missade dödsfall

SVT.se: Man låg död i flera veckor

Inga kommentarer: