Twingly statistik

21 december 2011

En ny telefån

I denna julvecka blev jag med ny mobiltelefon. Jobbet hade köpt en och jag hade att välja mellan tre stycken olika.
Jag gjorde ett val, mest efter märke, inget annat. Allt eftersom jag inte så mycket begriper om de nya telefonerna.

Mina gamla kunde jag ringa på och svara med. Mycket mer var det inte. Nu skulle jag utrustas med en sån där mackapär som kallas smartfån. Jag bävade över att öppna kartongen.

En släkting var med i denna stund och hans ögon tindrade som från ett litet barn.
- Vad kul det är med telefoner, utbrast han, han som också begriper sig på det och är mycket yngre än mig.

Själv satt jag bredvid och kollade när han tryckte än hit och sen dit. Godkänner vi detta? undrade han och visade på skärmen. Jag såg inte ett skit. Glasögonen var inte med.

Väl hemma i lugnets vrå kunde jag börja titta på den där smartfånen. Jag stärkte mig med ett glas rött vin och satte mig ner. Plockade fram papper och annat. Här ska läsas manualer, tänkte jag.

Men var i h-e var den då? Det var ju bara lite a4-papper som vikts ihop. Nån sån där snabbstart, inget annat. Men? Jag häpnade.
Fortfarande kommer jag ihåg min första mobil. Inhandlad för duktigt länge sen. I byhålan jag bor i var jag en av de första som hade en. Lika liten och smidig som en tegelsten.
Men på den tiden fanns banne mig manualer värda namnet. Flera hundra sidor tjock och på alla möjliga språk. Nu reducerat till papperslapp lika stor som en servett.

Det känns lite märkligt att marknaden tycks tro att vi människor ska kunna allt innan vi ens köpt en vara.
Besynnerligt.

Nu letar jag efter hur jag ska lyckas ta bort bilder ur den fåniga telefånen. Jag lyckades nämligen ta två bilder utan att ens veta om det. De blev inte bra eftersom de bara visar mina fötter när jag står i köket. Suddiga är de visst också.

Inga kommentarer: