Twingly statistik

14 augusti 2010

Förbannade kläder

Jag och köpa kläder är inte min sak.
Det vet ni nog vi detta laget.
Jag är inget modelejon, precis.

Häromveckan var i alla fall en kvinnlig kollega ute med mig för att handa lite t-tröjor.
Jag ville liksom hitta ett helt gäng billiga tröjor, bra att ha under en skjorta, eller bara skrota runt i.

Alltså inget speciellt.
Kollegan hittade snabbt saker som jag säkert aldrig hade sett. Fyra för 125 spänn!
Det var ju hyfsat billigt, tyckte vi.

Köpte åtta per omgående i samma färg. Kolsvarta.

Redan när jag kommer hem efter köpet drar jag på en tröja. Gör mig redo för att gå en mil eller två. Älskar att vandra.

Tröjan är lång så den slinker ner innanför shortsen. Ville inte ha den slängandes.

Kommer hem två timmar senare i drypande svett.
Slänger av mig den svettiga tröjan. Och råkar se mig i en spegel. Jag är svart!

In i badrummet mot duschen. Pissnödig trots all svettning.
Då ser jag nåt litet svart som tittar fram ur fågelboet.
- Vad fan är det, hinner jag tänka.

Pitten är kolsvart!
Jag känner faktiskt inte igen saken.

- Har jag blivit sjuk, eller, funderar jag.
Överkroppen är inte lika svart. Men nästan.

Tröjan fällde av bara den kan jag numera intyga. Nåt å det grövsta.
Dagen efter är jag i affären och lämnar tillbaka sju tröjor. Vill ha pengar tillbaka.
Får inga.

Så jag tar upp en fickkniv, hackar sönder dem i bitar och slänger dem i affärens papperskorg.
Allt inför ett skrämt biträde som tycks tro att hon är den som näst ska styckas.

Men så djävlig är jag inte.
Jag hade förstås kunnat behålla tröjorna.
Om det åtminstone hade visat sig att en svart pitt ser större ut än vad den verkligen är.

Om det kan jag säga: Så var inte fallet.

1 kommentar:

Hans sa...

Underhållande läsning.
Mycket kul.