Twingly statistik

24 augusti 2010

Att må dåligt

Sedan en tid har jag mått riktigt dåligt. Kulmen kom i helgen. Förkyld så in i satan.

Men jag skulle givetvis ta mig till jobbet ändå på måndagen, varför vet jag inte.
Irrade in på kontoret och irrade hem igen.

Satte mig på tåget hem och vaknade upp tre mil efter min hemort.
Bara att lomma in på stationen och försöka hitta nåt sätt att komma hem.

Väl hemma slocknar jag i sängen. Helt utslagen och med nästan 40 grader i feber, dessutom är min talförmåga borta.
Bara små teaterviskningar är allt som kommer ut.

Det är när jag ligger där i min febriga dvala som jag har mardrömmar.
Nä, inte liemannen eller några konstiga monster. Icke!

Istället är det om stundande valet.
Jag drömmer att min hemkommun blir blå!!!!!!!!!!!!
Jag drömmer att Reinfeldt får sitta kvar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag vaknar genomsvett och med största hjärtklappning man kan tänka sig.
Eftersom sannolikheten är stor för att mardrömmen ska falla in, måste jag fundera på detta med asyl.

Samtidigt frågar sig vänner av ordning varför regeringen så lätt kommer undan massa märkligheter.
Varför ifrågasätts de inte hårdare?

Förklaringen är enkel. De flesta medier idag är högervridna, kanske uppemot 80 till 90 procent.
Samtidigt är den mediebevakning av regeringen som syns idag den mest patetiska och löjligaste jag upplevt.

Konsekvenser av fattade beslut analyseras knappast inte längre. Man frågar inte ens politiker om det.

Regeringen kan på punkt efter punkt dribbla, göra bort sig själva, fixa ett och annat självmål och ändå ta emot applåder. Märkligt, minst sagt mycket märkligt.

På 80-talet när Palmehatet var som allra värst hackade samma media i sig nidbilder av den störste internationellt erkända politiker Sverige någonsin haft, just Olof Palme.

Den tiden vill jag inte tillbaka till.
Men en mer kritiskt journalistik vore minsann inte för mycket begärt.

Just nu är det för dåligt. Och att man dessutom kan hitta både bra och bättre nyheter i bloggosfären, gör ju mig bara ytterligare fundersam till hur journalisthögskolorna lyckats skola journalister.

 

Aftonbladet: Så mycket har paret Reinfeldt sänkt sin skatt

Aftonbladet: Peter Kadhammar: Pengarna räckte inte till Hägglund

1 kommentar:

anna sa...

Krya på sig herr Karlsson ;)
sova över stationen är ett helsike...