Twingly statistik

26 juli 2010

Spridda skurar

Förtroende var förra veckans kärnfråga.

Jag kollar ett par olika rubrikmakare.
Först är det Dagens Nyheter som brakar loss med “Ökat förtroende för regeringen”.
Sen kollar jag in Expressen och Dagens Industri.
De har exakt samma rubrik: “Högt förtroende för regeringen”.

Nyhetskanalen.se har som rubrik: “Högt förtroende för regeringen”.
Redan i ingressen kan man dock också läsa “Samtidigt ökar förtroendet för de rödgröna…”

Dessa undersökningar säger absolut ingenting. De är inte värda ett endaste dugg.
Urvalet är för litet och därför är det enklast att helt enkelt kasta undersökningen.

Jag har aldrig haft nåt förtroende för regeringen. Någonsin, alltså.
Om Skops undersökning hade gjorts bland sjukskrivna, pensionärer och arbetslösa kunde det blivit en intressant undersökning.

Likaså skulle man kunnat göra om samma sak med bratsen i Båstad eller på Stureplan.
Som man frågar får man svar och frågar man i rätt kretsar kan man styra innehållet också.

De flesta undersökningar som görs har egentligen bara ett enda syfte: nämligen att bekräfta nåt budskap som man redan har.

IOGT-NTO är säkert inte intresserade av att marknadsföra en undersökning som skulle visa att en man kan dricka två stora glas rödvin om dagen. Och att detta dessutom skulle vara bra och nyttig för mannen!

Aldrig! De hade hellre sett att en sån undersökning skulle lett till ökad alkoholism. Det skulle de gladeligen ställa upp på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vem undersöker undersökningar?
Det borde man också ta en titt på.